10 Mart 2022 Perşembe

BİR KELİME = TEFERRUAT








Teferruat : (isim, Arapça) Ayrıntı.

"Mustafa Kemal teferruat ile uğraşmayı sevmezdi." - Falih Rıfkı Atay



Kelimenin etimolojisi (etimolojiturkce.com dan alıntıdır.)

Ar tafarrūˁ تفرّوع [#frˁ V msd. ] dallanma, kollara ayrılma Ar farˁ فرع a.a.  füru

Tarihte En Eski Kaynak

teferruˁ "dal budak olma, çatallaşma" [ Meninski, Thesaurus (1680) ]
teferruˁāt "ikinci derecede önemli olan şeyler, detay" [Kamus-ı Türki (1900)]

Kelime Kökeni

Arapça frˁ kökünden gelen tafarrūˁ تفرّوع  "dallanma, kollara ayrılma" sözcüğünden türetilmiştir. Arapça sözcük Arapça aynı anlama gelen farˁ فرع  sözcüğünün tefeˁˁul vezni (V) masdar ıdır.





{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-




not: fotoğraf ​M©MENT©S​'a aittir.




25 yorum:

  1. teferruatlar can sıkıcı olabiliyor :) fotoğraf çok güzelmiş, turuncu gökyüzü favorim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Bazen evet ama bazen de müthiş keyif veriyor :)
      Bostanlı sahilde gün batımı terası var bu yüzden, her gün bir şölen :)
      Teşekkürler,

      Sil
  2. Bu kelime de günümüzde sıklıkla kendine yer bulabiliyor. Ne ilginç bazı kelimeler unutulup giderken, bazılarının hala günümüzde de sıklıklıkla kendine yer bulabilmesi.
    Fotoğrafa bayıldım fakat karşısında ne güzel çay içilir. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Evet aynen dediğin gibi. Bazıları siliniyor, bazıları ise ışıl ışıl gündemde ve kullanımda.
      Hem kahve, hem çay içilir ve bir de üstüne şiir yazılır manzara karşısında :D
      Teşekkürler,

      Sil
  3. Kullandığım bir kelime.
    Gitar konçertosu harikaydı. Fotoğraf da öyle :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Bu yayın dört dörtlük olmuş o zaman yorumardan anladığım. Çok teşekkürler canım.

      Sil
  4. Kelime ile ilgili yazacağım bir yorum yok ama fotoğraf çok etkileyici.. Çok ama çok beğendim 👏👏👏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Gün batımı beni çek diye bağırıyordu adeta, kaçıramazdım :))
      Çok teşekkürler,

      Sil
  5. İlkaycığım, müziği beğenmene sevindim. Manzara gerçekten muhteşemdi, Bostanlı sahili gün batımında her gün farklı muhteşemlikler yaşatıyor.
    Bu kelime sanırım en bilinen ve kullanılan kelime olacak yayınlar arasında :)
    Teşekkürler,

    YanıtlaSil
  6. bak son yazımda yine 100 yıl öncenin kitapları var. yeşilçam filmleri olan kitaplar. vee bir dolu eski kelime vardı tabii. bikaç tane hoş olanlardan seçtim sana.

    meyus, vakıa, muazzep, mukaddeme, müessir, ezalı, mecmuu, gayri meri, gaşyeden, mültefit, izaz, aksülamel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Oo yaşasın yeni kelimeler oldu. Aksülamel haricindekiler yeni. Teşekkürler :))

      Sil
  7. manzara şahane
    yeniden merhaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. burcu,
      Nerelerdeydin? Merak ettim seni :)) Hoş geldin.

      Sil
  8. Tefe''ul kalıbıyla ilgili daha önce bir yazınızda örnekler vermiştik: Terakki. Buradaki örnek kelimelere bakılabilir.

    Teferruat aslında kelimenin çoğul yapılmış hâli. Ama diller arası alışverişlerde anlam kaymaları ve değişimleri kaçınılmaz oluyor. Tekil hâlini (teferru) zaten pek kullanmıyoruz. Çoğul hâlini de (teferruat) hem tekil hem çoğul yerine kullanıyoruz.

    Arapçadan dilimize giren kelimelerin sonundaki "at" ekinin çoğul eki olduğunu da bilmeyenler için söylemiş olayım. Bilenler için sadece bir hatırlatmadır. :) Tabi “at” ibaresi kelimenin kökünde de olabilir. Bunu ayırabilmek için sözlüğe bakmak gereklidir.

    Birkaç örnek çoğul kelime vermek gerekirse:
    hayvanat, bakliyat, nakliyat, kainat, mevcudat, ihracat, şarkiyat vb

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      "At" ekinin çoğul anlamda olduğunu bilmiyordum, harika bir bilgi oldu benim için.
      'Mevcudat'tan kopya çekerek bir kelime de ben örneklere ekleyeyim 'mevduat'
      Çok teşekkürler yorumunuz için. :)

      Sil
  9. Çok kullanırım yalnız deepin kelmelerin bir kısmını bilmiyorum cidden iyi kaynak olmuş yazarsan öğreniriz hepimiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      Evet ben de büyük çoğnluğu bilmiyorum. Kelimeleri yayına hazırladığımda hep beraber öğreneceğiz. :)
      Teşekkürler,

      Sil
  10. Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Evet bildiğimiz yerden geldi :))

      Sil
  11. Teferruatlı yazılar yazmak isterdim bak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Senin yazılar kısa kısa ama içleri yine teferruatlı bence :))

      Sil
  12. "Mevzubahis vatansa, gerisi teferruattır" sözünü söyleyen Ata'mızın ruh şâd olsun o zaman!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Ne güzel yazdın 🙏 yattığı yerde huzur bulsun ATA'mız.

      Sil
  13. Pek güzelmiş bu kelimeler. Upwords için aklımda tutabilsem keşke. Teferruat bildiğim bir kelime ama meyus kelimenisini hiç duymamışım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evren,
      İsterseniz kelimelerin hepsine ulaşabileceğiniz fihrist var podcastin hemen altında solda. Kelime incelemeleri hepimize iyi geliyor, kimini yeniden hatırlıyoruz, kimi ile selamlaşıyoruz. İlginizi çekmesine çok sevindim.
      Teşekkürler,

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H