21 Mart 2022 Pazartesi

BİR KELİME = MERDÜMGİRİZ







Merdümgiriz : (sıfat, Farsça) İnsan içine karışmaktan hoşlanmayan, insanlardan kaçan (kimse), mizantrop*.

"Ben otuz seneden beri merdümgiriz hastalığından dolayı kalabalık yerlere dayanamıyorum." - Anonim




(*)Mizantrop : (Fransızca) 1. (sıfat) Merdümgiriz.
 
2. (sıfat) İnsandan nefret eden (kimse).





Bu kelime bloğu olmayan ama hem takipçim, hem de can dostum 
Adviye Dayıoğlu tarafından önerilmiştir. 
Kendisine katkısı için teşekkür ederim.




{ಠ,ಠ}
 |)_) 
-”-”-





not: kullanılan gif Yandex'ten alıntıdır.




41 yorum:

  1. Uf çok zor bir kelime. Hayatta aklımda kalmaz. Bayıldım bu "bir kelime" meselesine ben. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evren,
      Günaydın, kelimenin aslı merdumgiriz, TDK merdümgiriz olarak kayıtlamış. Belki bir şeyler yazarken sıkça kullanılırsa akılda kalması muhtemel. :))
      Çok teşekkür ederim yorumunuza.
      Not: Bu arada Tarla isminde bir yayınınıza yorum bıraktım. :)

      Sil
  2. :) Kelimeyi duymuştum ama anlamından bihaberdim. Çok güzel oldu var böyle merdümgiriz tanıdıklarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Sevindim :)) Özellikle pandemiden sonra böyle olan tanıdıklarım var benim de. :(

      Sil
  3. İlk kez duyuyorum. Ancak -giriz ve açıklamadaki karışmak çağrışım yaptı ve bildiğim, çok bilinen bir kelimeyle bunlar akraba galiba diye düşündürttü. Girizgah:)

    Gif muhteşem:)

    Podcast'se çok etkileyeci... Ama "Kurşun gibi ağır."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      İnternette bulduğum bir açıklama çok iyiydi bu konuda. Buraya da alıntılayayım:
      "merd ve merdüm ilk olarak "insan, adam" anlamlarına gelen farsça kelimelerdir. şu an türkçe'de kullandığımız yiğit anlamındaki mert kelimesi farsça merd'den gelir ve d ile yazılır; yiğit ve sözünün eri manasını taşıyan budur. t ile yazılanı çevik ve hareketli anlamına gelen bir sıfattır. yine farsça olan giriz kelimesi ise aslında gürîzdir ve "kaçma, firar, kaçan, kaçkın" gibi manalara gelir. ayrıca kasidelerde mevzuya girmeden söylenen beyit gürîzgah(girizgah) anlamını da taşır. gürizgah ise aynı zamanda "kaçacak yer" manasına gelir."

      Bugün dünya şiir günü, podcast yayınındaki şiir de hem şiir gününe, hem barışa yönelik bir şiir olarak uygun düştü.

      Teşekkür ederim beğeni ve yorumunuza :)

      Sil
  4. Yeni bir kelime öğrenmiş oldum Momentos. Anlamı, seçtiğin görselle çok uyumlu olmuş 😀😀. Müzik de nefisti. Emeğine sağlık canım 🤗🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Ben de arkadaşım sayesinde öğrendim Yıldızcım :)) Yayının tamamını beğenmene çok sevindim <3 Teşekkür ederim.

      Sil
  5. Söylemesi gerçekten çok zor bir kelime:) İnsandan hoşlanmamak anlaşılır ama nefret seviyesi, biraz hastalık gibi.. İlginç bir kelime:) Mutlu haftalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Aslında merdümgiriz'in içeriğinin nefretle pek alakası olmadığı söyleniyor Osmanlıca Türkçe sözlükte. Şöyle bir açıklama gördüm ki bana da çok anlamlı geldi, o yüzden buraya da alıntılayayım: " hiçbir kelime bir diğer kelimenin anlamını tam olarak karşılamaz. bu yüzden merdümgiriz ile mizantrop eş anlamlı kelimeler değildir. mizantrobun nefreti merdümgirize bulaşmamıştır. mizantrop kalabalık yaşar çünkü nefreti ve öfkesi vardır. merdümgiriz ise kendi halinde ve sakindir, insanlardan kaçması her halükarda nefret kaynaklı değildir. bu yüzden bir kelimeyi yalnızca bir başka kelimeyi ona karşılık göstererek açıklamak tehlikelidir. illa karşılık olarak bir kelime gösterilecekse bu münzevi ya da toplumdan uzak yaşayan, bir kenara çekilen kimse olabilir."

      Çok teşekkür ederim, güzel ve aydınlık bir hafta olsun.:))

      Sil
  6. Yine fark yaratmış; iki insan; iki düşünce ve iki kalp; teşekkür ediyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güven Serin,
      Sağol, biz de teşekkür ederiz.

      Sil
  7. Hiç duymamıştım ama çok sevdim bu kelimeyi :) Dilim alışsa da kullansam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure,
      Hoş geldiniz, kendi içinde bir ağırlığı var kelimenin değil mi :)
      Kullanırsınız belki. Çok teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  8. Duymamıştım bunu. Ben de kalabalığa çıkmayı çok sevmem. Yüz tane arkadaşım olacağına iki tane sağlam arkadaşım olsun daha iyi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      Haklısın bu konuda yerden göğe :))
      Teşekkürler canım.

      Sil
  9. "Mizantrop"u duymuştum ama anlamını bilmiyordum. "Merdümgiriz"i ise hiç duymamıştım. Sözlüğüme ekleyeyim :) Teşekkürler Momentoscum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Bakalım merdümgiriz kelimesini kullanacak mıyız yazılarda :)
      Ben teşekkür ederim canım :)

      Sil
  10. merdümgiriz, bu sözcük eski romanlarda çok geçiyor, çok severim, bu kelimeyi daha önce konuşmuş olmalıyız ya da ben bikaç yıl önce önermiş olmalıyım sana :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Hayır hiç konuşmadık, önerilen her kelime kayıtlı bende, yayınlananlar da belli zaten. :)

      not: bu arada "dünyanın en kötü insanı" filmini izledin mi? izlediysen nerden? hani o bahsettiğin linkten mi?

      Sil
    2. izleyemedim, o linkten de yeni kaldırdılar, spencer, lunana, flee, worst person ı kaldırdılar ordan, ama vardı önce, yakında kaldırdılar :) uluslar arası tahminlerimi yapamadım o yüzden :) ama encanto yu koydular siteye, o da aday bikaç dalda :) hafta sonu oscar tahminlerimi yazdım, ilgini çeker belkiii :) bu arada, barut fıçısı adlı balkan filmini şiddetle öneririm :)

      Sil
    3. Tüh kaçırdım desene.. tamam encantoyu ve barut fıçısına bakarım. Sağol, senin yazıya da gelirim birazdan. :)

      Sil
  11. Kelimeyi ilk okuma listemde görünce çok hoşuma gitti. Anlamını okuyunca daha çok sevdim. Çünkü merdumgiriz bir insanım ve bundan mutluluk duyuyorum garip bi şekilde:D Duygu Emanet gibi düşünüyorum ben de. Çok fazla insan çok fazla problem demek benim için çünkü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kayıp Fısıltı,
      Haklısın, çünkü (hele ki günümüzde) insanların algıları daha da düştü, herşeye kötücül ve şüpheci yaklaşıyorlar, sevgi bir gün varsa ertesi gün tamamen yok olabiliyor bir anda. Bunları yaşamaktansa uzak kalmak en iyisi diyor insan haliyle. Var olan dostluklara zaman ayırmalı o halde. :)
      Çok teşekkür ederim yorumuna <3

      Sil
  12. Selamm sevgili Momentos 🤗Uzak kaldım bir süredir kelime arşivinden. Bu kelimeyi duydum, anlamını da biliyordum ama unuttum gitmişti çoktan. Ne yazık ki iki gün sonra yine unutacağım ama olsun 🤭

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayata Dair,
      Merhaba canım :)) Belki yazılarımızda kullanırsak kalıcı olabilir. Göre göre pekişir.
      Teşekkürler,

      Sil
  13. hiç rastlamamıştım, güzel bir kelime ama nefret etmek de olmuyor sevmek de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Aslında kelimenin tam olarak nefreti içermediğine dair yazılar buldum internette, yukardaki bir yorumda da yayınladım. Bu daha kendi halinde, içine çekilmiş bir durumu anlatıyor.
      Evet nefret etmek de, sevmek de bazen yeterli değildir. Anlamaya çalışmak belki de en iyisi. :)
      Teşekkür ederim.

      Sil
  14. Merhabalar Momentos.
    "MERDÜMGİRİZ" ilk defa duyduğum bir kelime. Bir erik adı vardı "MÜRDÜM" diye bana hemen bu eriği çağrıştırdı. İnsan içine karışmaktan hoşlanmayan ve insanlardan kaçan insanlar için kullanılan bir tabir olması hasebiyle aslında önemli bir kelime lakin, hiç karşılaşmadım. Çok okuyanların karşılaştıkları bir kelime olması muhtemel.

    MERDÜM Farsça bir kelime olup, tek başına zaten insan, halk, gözbebeği anlamına geliyor. "GİRİZ" ise yeraltı su kaynağı anlamında. Demek ki bu iki kelimeyi birleştirerek, insanlardan kaçan anlamına atfetmişler.

    Gerçekten incelenmesi gereken ilginç bir kelimeydi. Öneren, paylaşan ve üzerinde çalışanların emeklerine ve yüreklerine sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Hoş geldiniz, çok sevindim sizi gördüğüme, Bir an önce toparlanıp bloğunuza dönmenizi diliyorum.
      Giriz için benim baktığım kaynakta da şöyle diyor; "farsça olan giriz kelimesi ise aslında gürîzdir ve "kaçma, firar, kaçan, kaçkın" gibi manalara gelir. Yerlatı su kaynağı olarak bir açıklama görmemiştim.

      Velhasıl dediğiniz gibi kelimeleri inceledikçe belki de hafızaya yerleşmesi daha mümkün kılınıyor. Çok teşekkür ederim yorumunuza.
      Sağlıklı günler diliyorum.

      Sil
  15. hüdayinabit. leylak dalı blogunda gördüm, kendi kendine yetişebilen bitkiler demekmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Aa harika.. peki o zaman bu kelimeyi kim önermiş oluyor? :)))

      Sil
    2. leylak dalı ve deep ortak önerisi dersin :)

      Sil
    3. TDK da yok bu kelime :(

      Sil
    4. Varmışşşşş, affedersin.. tamamdır sıraya aldım kelimeyi. :)

      Sil
  16. Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Yeni bir kelime eklendi listeye o zaman :))
      Teşekkürler yorumunuza.

      Sil
  17. Bir miktar merdümgiriz olabilir ben de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Pandemiden sonra olmuş olabilir diye düşünüyorum :)

      Sil
  18. İlk kez duydum ama tam beni anlatan bir kelime 😅

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya, sen de mi :)) Yıllar bizi böyle yaptı sanırım :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H