25 Ekim 2023 Çarşamba

BİR KELİME = ZERK







Zerk : (isim, Arapça) Vücuda şırınga ile sıvı verme işi; iç itme, iç itim.

"Öldükten sonra, bulduğu kırk ilacın damarlarına zerk edilmesini vasiyet etmiş." - Cemil Meriç



Birleşik fiil olarak kullanımı :

Zerk etmek : Sıvıyı şırınga vb. ile vücuda vermek; iç itmek.


Kelime kökeni :

Arapça zrḳ kökünden gelen zarḳ, 1. alaca gri-mavi renkte olma, gözünü belertme, 2. mızrak batırma sözcüğünden alıntıdır.






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: Görsel, internethaber.com dan alıntıdır.




20 yorum:

  1. Merhabalar.
    Bu kelimeyi iyi tanıyorum. Gençliğimde (akut tosillit) kronik bademcik iltihabı hastalığına çok sık yakalanıyordum. Bu rahatsızlığın tedavisinde antibiyotik ilaç kullanmak en etkili bir tedavi yolu. Daha etkin ve tesirli bir tedavi için artık antibiyotik hapların yerine iğne yaptırıyordum. Her seferinde iğne yaptırmak için hastane ya da sağlık ocaklarına gitmek beni yorduğu için iğne yapmasını öğrendim ve kendi iğnemi kendim yaptım. İşte "zerk" kelimesini böylece bizzat uygulayarak daha iyi kavradım.

    Zerk kelimesini asıl anlamının dışında mecazi anlamda da kullanabiliyoruz. örnek: "...Ümitsiz gönüllere, gelecek zaferlerin heyecanıyla ümit zerk ediyordu...." gibi.

    "Zerk" kelimesinin tanıtımı ve paylaşımı için kaleminize, emeğinize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.

    Selam ve saygılarımla birlikte sağlıcakla ve esen kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey merhabalar,
      Aynı dertten ben de muzdariptim çocukluğumda ve eve iğneci gelirdi, o teneke kutularda iğneleri kaynatır öyle yapardı iğneyi. :) Siz kendiniz öğrenmişsiniz ne güzel.
      Güzel bir kelimedir zerk, severek kullanırım. Mecaz anlamdaki örnek cümle için teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Aa süper... sevindim :) :T

      Sil
  3. Valla benimde hocam :)

    YanıtlaSil
  4. Yandaki kutudan mail attım insallah ulasmıştır;)

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler açıklama için. Sağlık sorunları ile birlikte bazı kelimelerle yoldaş olunuyor.
    "Kelime kökeni " açıklamasında geçen 'belertme ' sözcüğünü ilk kez duyuyorum.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Hocam,
      Haklısınız, aynen dediğiniz gibi bazı kelimeleri daha sık duyuyoruz o zaman.
      Belertme kelimesine aşinayım. Daha çok iki kişi arasında geçen şiddetli tartışmada taraflardan biri hayret, kızgınlıkla gözleri kocaman olmuş ve duygularını ifade eder şekilde baktığında, karşı taraf "ne belertiyosun gözlerini öyle?" diye sorar.. belki duymuşluğunuz vardır.
      Teşekkür ediyorum yorumunuza :) :F

      Sil
  6. Günlük konuşmada kullandığım olur zerk kelimesini. En çok da benzetme yoluyla...:)
    " Malum kişi, konuşmasıyla yine beyinlere zerk etmeye çalışıyor. " :)
    Kelimenin kökenini bilmiyordum. Bilgi ve paylaşım için teşekkür ediyorum Sezer Hanım. ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nazlı Hanım, örnekleme harika :Y
      Benim de hem mecazi, hem de gerçek anlamıyla sık kullandığım kelimelerden :)
      Çok teşekkür ederim destek ve yorumunuza <3

      Sil
  7. Korona aşılarını hep zerk ettiler bize Momentos.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Haklısın, ne hasar verecek bilmiyoruz :(

      Sil
  8. Biliyorum bu kelimeyi. Kullanmalıyız ki unutulmasın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rehitu,
      Eski de olsa bir kelime sevildi mi sanırım sürekli kullanımda oluyor, zerk de bunlardan biri.

      Sil
  9. Daha çok da zerk etmek şeklindeki kullanımı çok tanıdık ama anlamını bilmiyormuşum. Bu da ilginç. Yani anlamını bilmediğim bir kelimenin bu denli tanıdık olması.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay,
      Sıklıkla kullanılan hali zerk etmek şeklinde haklısın. Bazen kelimenin ne anlattığını biliyoruz ama hızlıca ifade etmek gerektiğinde tutulup kalabiliyoruz.

      Sil
  10. Bildiğim bir kelime. Türkçemize giren o kadar çok Arapça ve Farsça kelime var ki, bunları hayatımızdan bir çıkartsak vay halimize, birbirimizle anlaşamayız doğru dürüst:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Doğru, o zaman işaret diliyle anlaşırdık herhalde :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H