18 Ekim 2023 Çarşamba

BİR KELİME = SİTTİNSENE






Sittinsene : (zarf, Arapça) Çok uzun zaman.

"Ben gelmesem sittinsene semtime uğramayacaksın." - Nâzım Hikmet


Kelimenin kökeni:

Sittin: Arapça sittīn  "altmış" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça sitt  "altı" sözcüğünden türetilmiştir. 

Sene: Arapça snA kökünden gelen sanat "yıl" sözcüğünden alıntıdır. (not: Arapça sözcük Aramice/Süryanice aynı anlama gelen şnā veya şintā sözcüğü ile eş kökenlidir. Bu sözcük İbranice aynı anlama gelen şānāh sözcüğü ile eş kökenlidir. İbranice sözcük İbranice ve Aramice/Süryanice #şnh  "tekrarlama, dönme, geri gelme" kökünden türetilmiştir. )





{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: görsel, internetten alıntıdır.




24 yorum:

  1. Peki bunu herkesin yanlış bilmesi :)

    YanıtlaSil
  2. Bunu biliyordum, ara ara da denk gelir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diaryofmeri,
      Diğer Arapça ve Farsça kökenli kelimelere nazaran daha revaçta ve kullanılan bir kelime.

      Sil
  3. bu sözcüğü çok sever ve çok kullanırım, özellikle geçen uzun zamandan dolayı sinirlenmişsem, beyaz bir küfür söylemişim gibi gelir, sinirimi alır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Küçük Joe,
      Ahahah çok tatlısın yaaa... sanki argo kelimeye benzer bir havası var haklısın :D

      Sil
  4. Kelimeyi biliyordum, kökeni de akla yatkın. Bazen kökenini tahmin etmek, anlamak zor oluyor. Bir de gerçekten biz adım atmasak sittinsene iletişim kuramayacağımız kişiler var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay,
      Köken hakikaten önemli kelimeyi algılamada. :T
      Güzel bir örnek cümle de kurmuşsun, teşekkürler :)

      Sil
  5. Sık kullanılan bir kelime ve bence anlamı genellikle halk arasında doğru bilinenlerden birisi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Evet haklısın, kullanımı halen devam etmekte. :T :)

      Sil
  6. Argo bir çağrışım yaptırsa da zaman zaman kullanırım :))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Ses benzeşmesi, kelimeyi argo sınıfına sokuyor demek ki :) :D

      Sil
  7. Ben de bu kelimeyi tatlı bir küfürmüşçesine kullanırım :)

    YanıtlaSil
  8. Genelde küfürmüş gibi kullanılır :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      :D En ilginç kelime çalışması oldu bu :)

      Sil
  9. Ahaha bizim oralarda çok kullanılır Arapça kökenli olduğundan herhalde, altmış yıl olduğunu da biliyorum şimdi okurken teyit etmek hoş oldu. Yoksa sittinsene aklıma gelip de bakmazdım sözlüğe :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      En eğlendiğim ve bilgilendiren kelime çalışması bu oldu gerçekten :) :D iyi ki yayına almışım. :T
      Sevgiler, :F

      Sil
  10. Sittinsene kelimesini duyardım ama kullanmadım. :)
    Açılımını araştırmak hiç aklıma gelmemişti. Paylaşım ve bilgi için teşekkür ediyorum Sezer Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nazlı Toaç,
      Değişik bir kelime çalışması oldu, aynı zamanda herkesin bildiği bir kelimeymiş. :)
      Faydalı olduysa ne mutlu :F
      Ben de teşekkür ederim yorumunuza. :)

      Sil
  11. Merhabalar.
    Ben bu kelimeyi atlamışım. Yani görmediğim için ziyarette bulunmamışım. Eğer bu son taramada da görmeseydim, daha sittinsene göremeyecektim.
    Çok kullandığımız ve bir çoğumuzun kulak aşinası olan ancak, zaman zaman "sittin"i tam olarak telaffuz edemediğimiz ve bazılarımızın da yanlış seslendirdiği bir birleşik kelime.
    Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim. Bu kelimeye de yer verdiğiniz iyi ve isabetli olmuş. Çünkü, çok sık kullanıyoruz. En azından bazılarımız (ben de dahil) nasıl yazıldığını ve "sittin"in ne anlama geldiğini daha iyi kavramış olduk.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun hoş geldiniz,
      Yazdığınız ilk paragrafla beni gülümsettiniz, sağ olunuz :)
      Haklısınız, konuşma dilinde kelimenin kullanımı aceleye gelirse, anlamıyla örtüşmeyen bir adrese doğru yol alacağı aşikar.
      Yaptığımız bu çalışmalar konuşma ile yazı dilinin sağlaması niteliğinde bir nevi.
      Çok teşekkür ederim katkınız, yorumunuz için.
      Sağlıkla kalınız,

      Sil
  12. Çok kullandığım bir kelimedir ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      Ne güzel tanıdık, bildik bir kelime oldu sana :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H