18 Ağustos 2021 Çarşamba

BİR KELİME = ŞİRAZE












Şiraze : (Farsça) 1. (isim) Ciltçilikte, kitap yapraklarını düzgün tutmaya yarayan ince örülmüş şerit.

2. (isim) Pehlivan kispetinin paçası.



Ayrıca deyim ve birleşik kelime olarak kullanım hali de mevcuttur.


Şirazeden çıkmak : 1. Kitabın sırt bölümünde bulunan dikişin bozulması sebebiyle sayfaların dağılması.

2. Akıl dengesini kaybetmek.


Şirazesi bozuk : Akli dengesi yerinde olmayan (kimse).





(Bu kelimenin yayına alınması, sevgili KuyruksuzKedi' nin Şiraze isminde bir öyküye başlaması sayesinde olmuştur. Katkısından dolayı teşekkür ederim.)









{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-




not: kullanılan foto buradan alıntıdır.




11 yorum:

  1. Deyim ve birleşik kelime halini biliyordum ben sadece. Diğer ikisini de öğrendiğim çok iyi oldu. Teşekkürler Momentos. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günaydın Kendi Dünyasında, :))
      İnanır mısın, bunca zamandır kullanırım bu kelimeyi, ben de diğer iki anlamını bilmiyordum. :) Teşekkür ederim yorumuna <3

      Sil
  2. Şirazeden çıkmak deyimini hemen herkes duymuştur. Ölçüyü kaçırmak, yoldan çıkmak, dengeyi/doğruyu kaybetmek anlamlarını çıkarmak kolay deyimin kullanılışına göre ama tek başına "Şiraze" kelimesinin gerçek anlamını ben de bilmiyordum önceden. Anlamına bakınca o öykü kendiliğinden geldi, kulağıma beni yaz diye fısıldadı sanki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim, evet o anlamı herkes bilir, hatta Sezen Aksu' nun bir parçasında bile yerini almıştır :))

      Öyküyü ısrarla bekliyorummmmmmm :)

      Sil
  3. Şiraze kelimesinin ilk anlamlarını ben de bilmiyordum. Deyim olarak çok duydum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygu Emanet,
      Bu kelimeyi iyi ki çalışmışım o zaman, hepimiz aydınlandık :))

      Sil
  4. Arada kullanıyordum ama anlamını olması gerekenden farklı olmak gibi düşünmüştüm. Biraz daha derin ve net bir anlamı varmış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lady Wednesday,
      Bazı kelimelere, fazladan anlam yükleyebiliyoruz. Mesela ben de bir ara "şirazem kaydı" şeklinde kullanmıştım.Yanlışmış öğrendim :)

      Sil
  5. İlailkaycığım ben de aynen dediğin gibi kullanıyordum ama o şekilde internette sözlük kullanımı olarak yok. Belki bu halk arasında böyle kullanılagelmiştir.
    Çok teşekkür ederim müzik konusunda teşvik edici yorumuna :)

    YanıtlaSil
  6. Şirazesi kaymak kullanılan bir deyim, yanlış olmaması lâzım!
    Dengesini yitirmek, kontrolünü kaybetmek, fiziksel ve psikolojik olarak tutarsız olmak. "İflastan sonra bu adamın şirazesi temelli kaydı."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Tdk da benim kullandığım şeklini deyim/atasözleri kısmında bulamadım o yüzden yazmadım. Halk ağzında bu şekli kullanılır haklısınız. O zaman kullanıma devam :)))

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H