1 Kasım 2023 Çarşamba

BİR KELİME = KERATA






Kerata : (Rumca) 1. (isim) Çekecek.
(Çekecek: Ayakkabı ile topuk arasına sokularak ayağın ayakkabıya kolay girmesini sağlayan, maden, boynuz veya plastik maddeden yapılmış alet.)

2. (isim) Küçüklere sevgi ile söylenen bir sitem sözü.

      "Kimden yana bu kerata?" - Necati Cumalı

3. (isim) Karısı tarafından aldatılan erkek.




Kelimenin Kökeni :

Kerata : Yunanca kérato κέρατο  "boynuz" sözcüğünden alıntıdır. Yeni Yunanca sözcük, Eski Yunanca aynı anlama gelen kéras, kerat- κέρας, κερατ-  sözcüğünden evrilmiştir. Aynı zamanda Yunanca keratâs κερατᾶς  "boynuzlu, pezevenk, kaltaban" sözcüğünden alıntıdır. Kerastas, keratin kelimeleri de bu sözcükten türemiştir.









{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






Not: Görsel, internetten alıntıdır.




28 yorum:

  1. Vay be güncel kullandığımız kelimenin anlamı bu mu 😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonsuzluk ve Ötesi,
      Ne ilginç değil mi? :D

      Sil
  2. Ne çok anlamı varmış 😇🙃😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Yıldız,
      Biz bu kelimeyi ilk önce çocuklara söylerdik ama meğer varmış başka anlamları da :) :)

      Sil
  3. Uuuu üçüncü anlamı çok fenaymış, ben o kullanımını hiç görmemiştim. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Yaa, meğer çocuklarımıza neler söylüyomuşuz :) :D

      Sil
  4. Kökenini ve bir iki anlamını bilmiyordum.Güzel ve bilgilendirici bir yazı olmuş:)Kaleminize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diaryofmeri,
      Bizler bazen bir kelime deyip geçiyoruz ama kökenine inince cidden karşımıza şaşırabileceğimiz şeyler çıkabiliyor. :)
      Çok teşekkür ederim. :A :F

      Sil
  5. Çok kullanırım, çok da severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Dada,
      Kerastase da burdan çıkmış. Bundan sonra kullanırken sanırım herkesin aklına anlamları da gelecek :)

      Sil
  6. Rahmetli babamın en olumsuz , hatalı davranışlı kişiler için kullandığı bir sözcüktü kerata. Argo sözcükleri yoktu, küfür ettiğini hiç duymadık.
    Keratanın 3. anlamını ilk kez duydum.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Hocam,
      Eski insanların zarif davranışları vardı, kızdıklarında bile bakışları yeterdi.
      Kökene inince ulaşılan anlamlar şaşırtıcı, haklısınız.
      Teşekkürler, sevgiler,

      Sil
  7. En çok kelimenin kökeni kısımları ilginç gelir bana. Burada da öyle oldu, demek boynuzdan geliyor:))) Şu keratin de aynı kökten olmasın sakın?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. N.Narda,
      Evet evet aynen keratin kelimesi de işin içinde. Kerastas da aynı yerden. :)

      Sil
  8. En son cümleni atlamışım okurken, evet, keratinle aynı kökmüş:)

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar.
    Bu sefer ne Arapça, ne de Türkçe; Yunanca türetilmiş bir kelime ile karşılaştık. "Kerata" yı çok kullanırız. Ben keratadan çok "çekecek" kelimesini kullanırım. Ama çocuklara kızarken de "kerata" diye kızarız. Keratanın üçüncü anlamını tam bilmemekle beraber, bir ara bu nahoş anlamını duydum gibi hatırlıyorum. Ama beni çekecek anlamı ile küçük çocuklara sevgi ile söylenen sitem sözü daha çok bağladığı için, üçüncü anlamına hiç aldırış etmemiştim. Şimdi artık bundan sonra küçük bir çocuğa kerata derken, üçüncü anlamı aklıma gelir ve vazgeçerim sanıyorum.
    Kerata kelimesi ile ilgili bu aydınlatıcı ve bilgilendirici paylaşımınız için kaleminize, emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Bey hoş geldiniz,
      Arapça, Farsça daimi kadrolu gibi kelime içeriklerinde haklısınız ama Fransızca, Yunanca ve hatta İngilizce kelimeler bile ortak kullanıma girmiş.

      Dediğiniz gibi bazı kelimeleri masumane kullanıyoruz ancak anlamları itibariyle biraz yersiz de olabiliyor. Önümüzdeki yayınlarda yine çocuklara sıkça söylediğimiz ama içeriği farklı bir kelimeyi daha işleyeceğim. Hep beraber bilgileniyoruz, bu yüzden çok memnunum. Katılımınız ve desteğiniz için çok teşekkür ederim.
      Saygılarımla,

      Sil
  10. Aldatılan erkek manasına geldiğini ilk defa duydum Momentos.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Evet, çoğumuz bunu yeni öğrendik Cem.

      Sil
  11. 'Kerata'nın 3. anlamını daha önce hiç duymamıştım!. ;)
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzler ve Yansımalar,
      Merhabalar, haklısınız pek bilinmiyor 3. anlamı, belki de bilerek göz ardı edilmiş olabilir. :T
      Teşekkürler :F

      Sil
  12. Kelimenin 3. anlamını öğrendikten sonra sanırım kerata derken bir duraksarım artık. :)
    Bilmiyordum boynuz sözcüğünden alıntı olduğunu. :)
    Bilgi ve paylaşım için teşekkür ediyorum Sezer Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Hanım,
      Evet haklısınız, çocuklar için kullanılırdı özellikle ve bir iki kelime daha var buna benzer, dikkat etmek gerek. :)
      Bu arada Taksim Cumhuriyet Anıtını yayına aldım, Instagram'da adınızı yazdım ama etiketlenmeye izinli olunmadığı için adresinize ulaşmadı yayın, onu da haber verip teşekkürümü yineleyeyim dedim. :A :)
      Sevgiler kalpten,

      Sil
    2. Son günlerde yoğunluktan sosyal medyaya uğrayamaz oldum Sezer Hanım. Üstüne bir de ateşli ağır gribe tutulunca hepten saldım herşeyi. Neyse ki ortam düzelmeye başlayınca gözlerimi ancak açabildim. :)
      İnstagram'da alakam olmayan çekiliş gibi şeylere etiketleme yapanlar olunca, ben de kaldırmıştım izni. İnanın hiç aklıma gelmezdi etiketleme yapacağınız. Hayıflandım şimdi.
      Anıtı yayına alacağınızı biliyordum ama nefes alma problemim uzun süre baş gösterince aklımı toparlayamadım.
      En kısa zamanda o özel sesinizi dinlemek için mutlaka İnstagram sayfanızı ziyaret edeceğim.
      Asıl ben teşekkür ediyorum sevgili Sezer Hanım. Anıtı yayınınıza alarak paylaşımıma değer kattınız. Sağ olun, var olun.
      Ben de kalpten sevgilerimi gönderiyorum size. ❤️

      Sil
    3. Nazlı Hanım çok geçmiş olsun :A Şu ara salgın dolaşıyor yine mevsim dönümünden dolayı.
      Evet bir kaç arkadaşımın daha bu şekilde etiketleme izinleri yok, biliyorum. O yayın herkes tarafından ilgiyle dinlendi. Gündeme almanız çok iyi oldu gerçekten.
      Kendinize çok iyi bakın :) :F
      Sağlıklı güzel günler diliyorum. <3

      Sil
    4. Çok teşekkür ediyorum Sezer Hanım. Havanın dengesizliğinden salgın almış başını gidiyor. Maske takmayı bıraktık, olacağı buydu. :)
      Siz de kendinize iyi bakın.
      Sağlıcakla kalın. :)

      Sil
    5. Şifa ve huzur içinde olalım hep birlikte :A :F :I

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H