8 Kasım 2023 Çarşamba

BİR KELİME = PROZODİ





Prozodi : (Fransızca) 

1. (isim, müzik) Bir şiirin bestelenmesinde, şiirin hece vurgularının müzik vurgu ve yükselişleriyle iyice uyuşmuş olması ve bunu sağlayan müzik kurallarının tümü.

2. (isim, dil bilimi) Vurgu, durak, ezgi gibi ses bilgisi ögelerinin tamamı.

      "Kimisinde tamamen prozodiye aykırı şeyler, Türkçeye aykırı şeyler var." - Enis Batur




Kelime kökeni :

Fransızca prosodie "şiirde vezin ve bununla ilgili disiplin" sözcüğünden alıntıdır. Fransızca sözcük Latince prosodia sözcüğünden alıntıdır. Bu sözcük Eski Yunanca prosōidía προσωιδία  "müziğe veya makama uyarlanmış güfte; müzikte vurgu işareti" sözcüğünden alıntıdır. Yunanca sözcük Eski Yunanca oidē οιδή  "makamla söyleme, şarkı" sözcüğünden pros+ önekiyle türetilmiştir.




{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: gif, mavink.com dan alıntıdır.






16 yorum:

  1. Hiç bilmiyordum bu kelimeyi, yine bilgilendirici bir yazı olmuş teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diaryofmeri,
      "Parla" marşı ile müzik dünyasında sözü geçen bir kelime oldu. :)
      Çok teşekkür ederim. :A

      Sil
  2. Bilmediğim bir kelime. Günlük hayatta da pek kullanılmaz herhalde ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      Daha çok müzisyenler, müzik çevrelerinde kullanılan bir kelime haklısın. Çok nadir de olsa belki bir şarkı dinlediğinde söz ve müzik uymamışsa kullanabilirsin :) :T

      Sil
  3. Kelimenin kökeninin ordan oraya gitmesi ilginçti. Daha önce duymamıştım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      İspanyolca, Portekizce, Fransızca, İtalyanca, Rumence hep Latince kökenli olduğu için öğrenmek hem kolay, hem de kelime köklerinde benzerlikler var. :)
      "İstiklal Marşımızda prozodi hataları vardır." hem örnek cümle hem de anlamını daha iyi kavraman açısından yazdım. :T

      Sil
    2. Prozodi kelimesini bir zamanlar müzik öğretmenimiz kullanmıştı. Ve İstiklal Marşımızı örnek vermişti. Yorumları okurken açıklamanız dikkatimi çekti. Gerçekten Mehmet Akif'in ünlü şiiri nasıl coşkuyla okunur ama marş olarak özellikle çocuklar çok zorlanırlar.
      Bilgileri tazelemek, yeni bilgiler öğrenmek ne güzel.
      Çok teşekkürler.

      Sil
    3. Makbule Hocam,
      Bazen sözler ile müziği denk getirebilmek için söylenişte hatalar bilerek yapılır aynen İstiklal Marşımızda olduğu gibi.
      Bu kelime belki yaşamımızda sık kullanacağımız bir kelime değil, ancak genel kültür olarak aklımızın bir köşesinde de bulunsun istedim. :)
      Ben de çok teşekkür ederim güzel yorumunuza.

      Sil
  4. Zor bir kelimeymiş, aklımda kalmaz. :) Video ve müzik hoşmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      Haklısın, müzikle ilgili olmayana uzak bir kelime bu. Ama dağarcığımızda bulunsun dedim. :)
      Beğeni için teşekkürler canım :A :)

      Sil
  5. Merhabalar.
    Müzikle ilgili bu terimleri, mandolin, gitar, keman metodu gibi kitaplarda okuyup geçmiştim. Kulağıma aşina ama anlam açısından asla bir bilgiye sahip olmadığım bu müzik terimini paylaştığınız için teşekkür eder, emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.

    Müziğimiz var ama, müzikle ilgili tüm terim ve kavramlar yabancı kökenli kelimelerden oluşuyor, hiçbir tane Türkçe terim ve kavram bulamazsınız. Çünkü güzel sanatlarla, müzikle uğraşmak bir dönem günah ve haram sayılmıştı. Ben bile ilk bağlamayı öğrenme aşamasında kalabalık ortamlarda elimde bağlama taşıyamazdım. Bizleri o zamanlar hep kınamışlardı.

    Köy Enstitülerinde öğretmen adaylarına mandolin dersi verirlerdi ve her öğrencinin bir mandolini olurdu. Ben de ilk defa elime bir mandolin alarak tele vurmaya başlamıştım. Mandolin, perde; akort ve ses sahası açısından kemana benzer. Mandolinden sonra da kemana geçmiştim. Daha sonra kendi kabak kemanimi kendim yaparak icra etmiştim.

    Tabi şimdilerde kimsenin sesi soluğu çıkmıyor ve müzikle uğraşanları yadırgamıyorlar ama, ülkemizde hala bir kesim var ki, çocuklarını bırakın müzikten uzaklaştırmayı, okuldan uzak tutanlara şahit oldum. Bu cemaati de biliyorum ama ismini vermeyeceğim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey hoş geldiniz,
      Ne kadar çok enstrüman çalmayı öğrenmişsiniz bravo.. ben içlerinden sadece mandolini esaslı öğrenmiştim, sonra gitara geçecekken bir aksilik olmuştu sanırım hatırlamıyorum geçmiş zaman.
      Bir müzik aletiyle vakit geçirmek, insan ruhunu iyileştiren, güzelleştiren yegane eylemlerden biridir. Müziği ve yanısıra insanca sayılacak bir çok hasleti "günah" sayan zihniyetleri hiç anlamadım, anlayamayacağım da sanırım. Böyle hükümlerle bir ömür heba ediliyor, ne yazık.
      Çok teşekkür ederim yorumunuzla katkınız için.
      Saygılar,

      Sil
  6. Prozodi. Bana daha çok İtalyanca gibi geldi :) Teşekkürler Momentos bilgi için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Alfabe altyapıları aynı yerden, o yüzden bu benzetmen normal :)
      Ben teşekkür ederim Cem :F

      Sil
  7. Bu videoyu daha önce izlemiş olmama rağmen ilk kez dinleyip izliyormuşum hissi veren müthiş ötesi gelir hep bana. Müziğe uyumlu danstan insan gözlerini alamıyor. Acaba diyorum, çizgi animasyon olmasaydı, gerçek dansçılar olsaydı bu kadar etkileyici olabilir miydi, merak ettim. :)
    Prozodi kelimesini bilmiyordum. Müzikle ilgisi olan sanatçılar mutlaka biliyordur. :)
    Bilgi ve bu güzel video paylaşımı için teşekkür ediyorum sevgili Sezer Hanım.
    Mutlu günler sizinle olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Toaç,
      Benim de çok sevdiğim bir videodur bu. İtiraf edeyim çok zarif iki dansçının da en az bu çizimlerdeki kadar güzel danslarını izlemiştim. Bulursam paylaşırım.
      Bu insanlar tarafından kirletilmiş dünyada, en güzel şey müzik.. içimizi umutla dolduran müziklerle yaşamak dileğiyle.
      Sevgiler gönderiyorum size :F <3

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H