6 Şubat 2023 Pazartesi

BİR KELİME = SERENCAM







Serencam : (Farsça) 1. (isim, eskimiş) Bir işin, bir olayın sonu, akıbet.

"Olsun deminiz, olmasın gamınız, hayra dönsün serencamınız." - Yahya Kemal Beyatlı

2. (isim, eskimiş) Başa gelen bir durum veya olay.



Kelime Kökeni : 

Ser ve encam olarak iki ayrı kelime şeklinde incelenmekte.
Farsça ve Orta Farsça (Pehlevice veya Partça) sar  "baş, kafa" sözcüğünden alıntıdır.

Farsça ancām "son, bitim, nihayet" sözcüğünden alıntıdır. 
Farsça sözcük Orta Farsça (Pehlevice veya Partça) aynı anlama gelen hancām sözcüğünden evrilmiştir. 
Bu sözcük Orta Farsça hancāftan, hancām- "sona erdirmek, bitirmek, 
tamamlamak" fiilinden türetilmiştir. 






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: kullanılan gif, gifer.com dan alıntıdır.





10 yorum:

  1. Ne güzel böyle kelimeleri irdelemeniz.Serencamımız hayır olsun.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Ebemkuşağı,
      Çok teşekkür ederim güzel yorumunuz için. Hepimize, tüm ülkeye iyilikler diliyorum. :A :F

      Sil
  2. Merhabalar.
    Serencam kelimesini çok güzel tüm ayrıntları ve özellikleri ile birlikte kısaca özetlemişsiniz. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar olsun. Gönül yapanınız çok olsun. Cenab-ı Allah sizi hep iyilerle ve iyiliklerle karşılaştırsın inşAllah.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey, cümleleriniz inanın gözlerimi yaşarttı. Şu an zaten deprem nedeniyle derin bir duygusallık yaşıyorum sabah uyandığımdan beri. :A Allah hepimize yardımcı olsun.
      Teşekkür ederim desteğiniz, güzel sözleriniz için.
      Saygılar,

      Sil
  3. Kalimeyi biliyordum da anlamını bilmiyormuşum meğerse...

    YanıtlaSil
  4. Serencam güzel bir kelimedir ama ben daha çok "Encamımız hayır olsun" cümlesinde 'encam'ı kullanmayı seviyorum.

    'Ser' kelimesi ile ilgili daha önce bir kelime için yorum yazarken uzun uzun bahsetmiştim diye aklımda kalmış. Hangi kelime olduğunu hatırlayamadım. Kelime Farsça olunca aynı kökten Batı dillerinde de türetilmiş kelimeler var.

    Yaşadığımız doğal afetler sonrası -insanımızın tepkisizliğini de görünce- encamımız hayır olsun demekten başka bir şey gelmiyor içimden. 😔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      Artık ne serencam, ne de encam'ın hayırlı olacağı günler düşünebiliyorum. :(

      Sil
  5. Kelimeyi duymuştum ama anlamını biliyor musun diye sorsalar hayır derdim:) Çoğu kelimeyi bu kadar kitap okumama rağmen sizin yazılarınızdan öğreniyorum:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkeşfi,
      Okuduğun kitaplarda karşılaştığın ilginç kelimeleri yeni bir yayında çalışmam için önerebilirsin, bu arada onu da söylemiş olayım :) :F

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H