20 Nisan 2022 Çarşamba

BİR KELİME = TEVECCÜH








Teveccüh : (Arapça) 1. (isim) Bir yana doğru yönelme, yüzünü çevirme.

"Bana doğru teveccüh ettiği için kendimi bir toparlamak durumunda da kaldım."

2. (isim) Güler yüz gösterme, yakınlık duyma, hoşlanma, sevme.

"Teveccüh buyurduğunuz için gerçekte çok teşekkür ederim."


Kelimenin Atasözü, deyim ve birleşik fiil olarak kullanımı aşağıdaki gibidir:

Teveccüh etmek : Bir yere yönelmek.

Teveccüh göstermek : Güler yüz göstermek.

"Gösterilen bu teveccüh tamamen hasbi* mi idi?" - Kemal Bilbaşar

(*hasbi : Gönüllü, karşılıksız yapılan.)

Teveccühünüz : "İyi görüşünüz, iyi değerlendirmeniz" anlamında kullanılan bir söz.

Birleşik kelime olarak kullanımı da aşağıdaki gibidir:

Hüsnüteveccüh : (isim, Arapça) Sevgi ve saygıyla yakınlık gösterme.

"Davette bana bu kadar hüsnüteveccüh ve iltifat göstereceklerini tahmin etmemiştim."






{ಠ,ಠ}
 |)_) 
-”-”-





not:gif, buradan alınmıştır.






21 yorum:

  1. Takipçiyi sürekli şaşırtmak nasıl bir şeydir?

    Şimdi sırasıyla gidip sonda soruyu -belki de- sorularla cevaplayacağım:)

    Yetenek lazım bir şey kabulüm, ama dikkatli bir takipçiyi sürekli şaşırtmak için bir başka sihir daha olmalı... ama o sihirden daha önemli şeye de ihtiyaç var ki işte o zor bulunur bir şeydir.

    Kelimeye geldim, bildiğimdi, müzik güzel. Podcast'i spotify'da atlamışım, tıkladım. Müthişti, kaç Momentos var demiştim belki daha önce de, dediysem de demediysem de bugün başka bir Momentos'la tanıştım. İlk aklıma gelen çocukken dinlediğim masal plaklarıydı. Ama sanki onlar ne olursa olsun bir profesyonellik hissi veriyordu. Ah o duygu eksikliği işte! Soldakinde ise bir yürek çarpıntısı, coşku ve aşkla yapılan bir anlatım sese o kadar yansımıştı ki yarıda koştum. Yorumu yazmaya başladım. Çünkü kaç Momentos var eyvallah ama, kaç kişide farklı farklı karakterleri aynı yayın içinde ve her seferinde bu kim dedirtecek kadar, fark yaratarak seslendirme becerisi var acaba? Ve ayrıca bugünkü anlatıcı Momentos da diğer masallarından farklı, öyküye göre renk almış bir ses duruşu ile alkışı aldı:)

    Şimdi masalı baştan alıp tadını iyice çıkarabilirim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Buraneros,
      Yazılanlara duygularımı emojilerle ifade etmek istedim.
      🎁🎉🤭 🌈🙏😊🌟🤩✨🎉🎵🌹
      🙏🙏🙏🙏🙏🙏

      Sil
  2. Günaydın:) Birinci anlamını açıkçası bilmiyordum, hüsnüteveccühü zaten hiç duymamıştım:) Sadece 2nci anlamı biliyor ve zaman zaman kullanıyorum. Keyifle geçsin gününüz, saygılar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Günaydın :) Ben de birinci anlamını okuyunca şaşırdım, hiç bilgim yoktu. Hep "teveccühünüz" kelimesi çalınmıştı kulağıma oldum olası.
      Güneşli bir gün dilerim, sevgiler :)

      Sil
  3. Çok güzel bir kelime seçimi olmuş. Yönelmek anlanımı bilmiyordum, aralarda kullandığım bir kelimedir aslında.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Çok sevdiğim ve kullandığım bir kelime ama ilk anlamını kesinlikle bilmiyordum :)

      Sil
  4. o zaman herkes teveccüh göstersin (güleryüz) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      Benden sana kocaman gülümseyen bir yüz 😁🤩

      Sil
  5. Pek severim ve kullanırım. Hüsnüteveccüh ise bilmediğim bir kelimeydi. Öğrenmiş oldum. Şimdi gidip bir post dinleyeyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evren,
      Aynen benim de lügatimde bulunur bu güzel kelime :) Ama hem birinci anlamı hem de Hüsnüteveccüh ile ilk defa karşılaştım.
      Çok teşekkürler, iyi dinlemeler :)

      Sil
  6. Yönelme anlamını bilmiyordum ama ikinci anlamıyla birden düşününce çok mantıklı geldi :) Teveccühünüz yazı dilinde sıkça karşılaştığım bir söz. Nedense çok hoşuma gidiyor, dile getirmesem de duymayı seviyorum bu sözü :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure,
      Aslında yazdığın doğru, birinden hoşlanırsak ona doğru yöneliriz :) Belki bu yayından sonra kullanırsın kelimeyi :)

      Sil
  7. "Teveccühünüz efendim." derken saygılı bir şekilde ben ne yaptım ki, hepsi sizin sayenizde, o sizin iyiliğiniz, asıl siz öylesiniz gibi anlamlar da çıkıyor. Biraz da şakaya vurarak en çok bu anlamlarıyla kullanırım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Evet doğru söylüyorsunuz, cümleyi söylerken ses tonu, mimik ve jestler de dediğiniz gibi karşı tarafa pas eder durumdadır olayı. Halen kullanımda olan bir kelime olması da ayrı keyif :)

      Sil
  8. İlkay,
    Bana incelik barındıran bir his veriyor. Kelimeyi bilip, kullanıyor olman ne güzel. Teşekkür ederim yorumuna :))

    YanıtlaSil
  9. İşte dedim bildiğim bir kelime mamafih yanılmışım:) Ama diğer anlamlarını yeri geldikçe kullanırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. filmgündemi,
      Evet, öteki anlamını cümle içinde kullanan olmamış hiç, sadece tek anlamını öğrenmişiz, aynen ben de senin gibiyim. :)
      Bu arada Zülal sen harika bir kelime önerisinde bulunmuş oldun bana yorumda. "mamafih" kelimesini önerin olarak alıyorum listeye :))

      Sil
    2. Ben teşekkür ederim canım. Başka kelimeler de beklerim :))

      Sil
  10. Eski Türk filmlerinden aşinayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Haklısın, ne çok kullanırdı filmdeki oyuncular :))

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H