3 Ocak 2022 Pazartesi

BİR KELİME = ÜSKÜRE









Üsküre : (isim, halk ağzında) Topraktan veya madenden yapılmış çorba tası, çukur çanak.

"Üsküre gındırlandı kortiğe düştü." - Buraneros


Örnek cümlede bulunan iki kelime TDK da bulunamadı. Yöresel kullanımda olan kelimelerin anlamlarını  aşağıda yayınlıyorum


Gındırlanmak : Yuvarlanmak.

Kortig : Çukur.




(Kelime, blogger Buraneros tarafından önerilmiştir. Kendisine katkılarından dolayı teşekkür ederim.)




{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-




not: fotoğraf buradan alıntıdır.​




25 yorum:

  1. İlkaycığım günaydın,
    İyi bir hafta olsun, enerjisiyle seni sarıp sarmalasın :))
    Teşekkürler yorumun için.

    YanıtlaSil
  2. "Üsküre" tam Bilim kurgu hikayesinden fırlamış bir kelime gibi :) Anlamının çanak olacağı aklıma dahi gelmezdi :D Dur ben bu kelime ile bir hikaye yazayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Muhteşem bir tanımlama oldu bu :))) Evet ben de tahmin edemezdim. Benzer bir kelime var üstüpü diye, sobayı, ateşi tutuşturmak için kullanılan bir şey. En kabaca aklıma o gelirdi ama ters köşe oldum :))
      Yaz bakalım, biz de okuruz :)

      Sil
  3. Öykü ye da gerçek süperdi, ama merakı son kerteye kadar tutma becerisi ve anlatım daha süperdi. Baktım da yüzümdeki gülümsemeye, keyiften gındırlanıyordu:)

    Bir çeğrışım ki şarkının adından, Sailor vardı bir İngiliz grubu, söz ettim mi daha önce bilmiyorum, bir yazımda geçirmiş olabilirim belki... Neyse, eğer daha önce dinlemediyseniz bir göz atın derim, Sevgili Momentos:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      Biraz gülerek bitirdim yayını ama dayanamadım gerçekten. :)) Sizi de güldürdüyse ah ne güzel.

      Hemen youtubeda aradım grubu, ah bilmez miyim, nasıl da unutmuşum, şaştım kendime. Şu anda hit parçaları "Grils, girls, girls" ü dinliyorum.
      Çok teşekkürler hatırlatma için.

      Sil
  4. Tam da akşam saati ve yemeği beklemek daha da zor hale geldi fotoğraf sonrası:))) Bir bölgeye özel kullanılan kelime mi acaba? İlk defa duydum ve yeni bir bilgi. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Ah di mi ya, sıcak bir çorba harika giderdi şimdi :))
      Elazığ yöresine aitmiş, internette öyle yazıyor. Sevgili Buraneros' ta bu konuda bilgi verebilir belki. :)
      Ben teşekkür ederim.

      Sil
  5. İlk defa duydum ama sevdim bu kelimeyi:) Hangi yörede kullanılıyormuş acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Elazığ-Tunceli yöresine aitmiş. :))
      Teşekkür ederim yorumunuza.

      Sil
  6. Elazığ-Tunceli yöresi diyebiliriz, çünkü bazı ilçeler ve köyler tarihte ikisi arasında gidip gelmiş. Mesela bizimkiler kendilerini Elazığlı olarak tanımlarlar çünkü köyleri o zaman Elazığ'a bağlıymış, şimdi Tunceli'ye:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      Evet internette Tunceli ismini de gördüm ama emin olmadan yazmayayım dedim, sağolun tekrar. :)

      Sil
  7. Söylemeye çalışırken gülümseten kelimeler :) teşekkürler paylaşım için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Hoş bir tanımlama oldu :))
      Ben teşekkür ederim yorumunuz için. :)

      Sil
  8. Merhabalar Momentos.
    ÜSKÜRE kelimesini ben de ilk defa duydum. Ancak ihtiva ettiği sesler itibariyle sanki daha önce bir yerden duymuş gibi bir izlenim yaratıyor. Anlamını da burada öğrenmiş oldum. İlginç bir kelime.
    Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Yöresel kullanımdaki kelimelere güzel örnek teşkil etti son iki çalışma. Katkılarınız ve yorumunuz için çok teşekkürler. :)

      Sil
  9. Ben bu çorba taslarını pek severim demek adı Üsküre imiş :)
    Canım da nasıl çorba çekti :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düş Tasarımcısı,
      Madenden olduğu kadar topraktan yapılan çukur taslara deniyormuş :)
      Çorba ne zengin bir menü değil mi başlı başına :)
      Teşekkürler canım.

      Sil
  10. Bugüne kadar hiç karşılaşmamıştım. Biraz baktım internetten, Honaz-Denizli yöresinde kullanıldığı bilgisi var. Ayrıca ÜSKER şekliyle Kırkağaç-Manisa yöresinde kullanılıyormuş.

    Kelimenin Farsçadan dilimize geçtiğini yazıyor sözlükler. Farsçası USKERE'dir. Çünkü Farsçada Ü (ayrıca I ve Ö) sesi yoktur.
    Ü sesi olmayan bir dil mi olur ya? :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      Yöre çeşitliliği arttı. :)
      Ben Türkçe sanıyordum, TDK' da da yazmıyordu. Ama şaşırmamam lazım, dil bu sonuçta. :)

      Siz sorunca düşündüm de hakikaten ya olur mu? :)))

      Sil
  11. Cümlede kullanımı çok hoşmuş:)) Gaydırı gubbak (Cemilem) da alınır mı acep sözlüğe:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah hahahahahha.. Kaystros Tyrha nasıl güldüm okuyunca anlatamam. :)))
      Bir bakarım karşılıklarına, neden olmasın.. güle güle ölürüm bu birleşik kelimeyi hazırlarken :)

      Sil
  12. İlk kez duydum. Değişik. Halk dilinde o kadar değişik kelimeler var ki. Mesela rahmetli anneannem biraza para derdi. Para patates yapalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyda'nın Kitaplığı,
      Ah bu da çok ilginçmiş :)) Anneanne ağzından duymak daha da keyiflidir. Teşekkür ederim paylaştığın için. <3

      Sil
  13. Çocukken çok kullanılırdı biz de fotoğraftaki gibi taslar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Aynen, hepimizin evinde vardı :))

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H