31 Ocak 2022 Pazartesi

BİR KELİME = PELESENK









Pelesenk I : (Arapça) 1. (isim) Türlü bitkilerden çıkarılan kokulu bir reçine.

2. (isim) Pelesenk ağacından elde edilen değerli kereste.

Pelesenk II : (isim, Farsça) Konuşurken gereksiz tekrarlanan söz, persenk.

"'Yani' sözcüğünü diline pelesenk ettiği için her cümlenin sonunda bu kelimeyi kullanıyor."



Birleşik kelime olarak kullanımı da mevcuttur:

Dil pelesengi : Söz arasında yerli yersiz söylenen ve tekrarlanan söz.





Bu kelime blogger Kaystros Tyrha tarafından önerilmiştir. Kendisine katkılarından dolayı teşekkür ederim.








{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-




not: kullanılan gif buradan alıntıdır.




34 yorum:

  1. Biliyorum diye zıpladım ama işin aslı bildiğim gibi değilmiş, öğrenmenin yaşı yoktur ne güzel bir söz'e örnek teşkil ettiğim için mutluyum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      Aynen ben de öyle :)))) İkinci ve Farsça olan anlamını biliyormuşum. Her gün yeni bir şey ekliyoruz kelime hanemize.
      Teşekkür ederim :)

      Sil
  2. İlk iki anlamını bilmiyordum. Kulağa hoş gelen bir kelime ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynadaki Yansıman,
      Galiba çoğunluk öyle biliyor :)
      Ben çok sever ve kullanırım.
      Teşekkürler <3

      Sil
  3. şakası yapılan bir kelimedir, balasan balasan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Balasan' ı bilmiyorum, TDK sözlüğe baktım bulamadım. :)) Açıklaması sizde artık :))

      Sil
    2. aslında bir ağaç için ve başı bağlılar için kullanılıyor, pelesenk kelimesi de balasan yani, aslında, şaka olarak, söylenemeyen cümlelere -komik anlar yarattığında,sürçmeler- balasan balasan deniliyor, kökünden tam emin olamasam da şaka bu şekilde :)

      Sil
    3. Aa ne ilginçmiş, bakın yeni bir şey daha öğrendik kelime sayesinde :)) Çok teşekkürler :)

      Sil
  4. Sadece "dillere pelesenk olmuş" kullanımına aşinayım ama onu da yerli yersiz kullanılmak olarak olumsuz değil de daha çok herkesin diline yerleşmiş, sevilen bir şey anlamında biliyorum. Diğer anlamlarını bilmiyormuşum, öğrendim sayende Momentoscum, teşekkürler :)

    "Öyle güzel bir parçaydı ki uzun yıllar dillere pelesenk olmuştu." deyip kaçayım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Sevilen şey (her ne ise) dile pelesenk olur evet, bir de gereksiz diye nitelenen bazı kelimeler var ya "yani", "inanılmaz", "işte", "tamam mı?" vs gibi çok arka arkaya söylendiğinde kulağı tırmalıyor gerçekten.
      Örnek cümle için ellerine sağlık diyorum :))
      Kaçma, yavaş yavaş git <3

      Sil
  5. Ağaç olarak pelesenki nasıl bilmem deyip google amcaya sordum, sağ olsun gösterdi :) Dile pelesenk olan 'aynen öyle' kelimelerinin kullanımını sevmem mesela.
    Bugün telefonumu açtım, genelde sim kartını çıkarıp pc ye taktığım için kapalı olurdu. Peş peşe hikayelerini dinledim. Telefonu odadan odaya taşımak daha pratik! Cıngılın çok hoş öncelikle onu söyleyeyim. Anlattığın hikayeler, okudukların hepsi çok güzel. Düzenli yayınlarından dolayı teşekkür ediyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmgündemi,
      Hah bak bunu yazmayı unutmuşum "aynen öyle" de var dile yapışan kelimeler arasında.

      Ah Zülal, çok teşekkür ederim podcast için bu yorumuna. Her gün yayınım mutlaka var, düzenlilik esas benim için, bir de yayınların kısa olması daha bir tad bırakıyor sanırım değil mi? :))
      Gerçekten çok teşekkür ederim benim için çok anlamlı zira. <3

      Sil
  6. İlk anlamını hiç duymamıştım, öğrenmiş olduk. Daha çok dile bir şeyin dolanması anlamında biliyordum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygu Emanet,
      Sanırım herkesin diline dolanan bir kelime mutlaka var 😊
      Tesekkürler yorumuna ❤

      Sil
  7. Benim pelesenk olan kelimem "hani" :))) Dönem dönem bir takılıyor dilime, "hani" o eski "Bir alışveriş, Bir fiş" kamu spotu gibi her cümle için bir "hani" kullanıyorum :))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Hahahahhaha çok güzel tariflemişsin. Çok uzun yıllar önce "işte" kelimesine takılmıştım. Ay neyse kurtuldum :))

      Sil
  8. Sık kullanmayıp sık duyduğum kelimelerden biri👍👏🤗🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Ne güzel, aşinasın sen de bu kelimeye :))
      Teşekkürler canım..

      Sil
  9. Diğer anlamlarına aşina olsam da ağaç olduğunu bilmiyordum. Hemen nasıl bir ağaç diye bakıverdim.:) Çok seviyorum böyle kelime irdelemeyi:) Emeğine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı,
      Nasıl da güzel bir ağaçmış, "bir kelime" sayesinde ben de görmüş oldum :))
      Çok teşekkür ederim yorumunuza :)
      Sevgiler,

      Sil
  10. Merhabalar.
    Gereksiz tekrarlanan söz anlamında kullanıldığını biliyordum. Ancak, türlü bitkilerden elde edilen kokulu bir reçineye isim olduğunu ve yine pelesenk ağacını ilk defa bu paylaşımınızdan öğrenmiş oldum. Benim yöremde böyle bir ağaçla hiç karşılaşmadım. Pelesenk ağacının yetiştiği ülke ve bölgeyi de merak ettim şimdi.

    Ses açısından kulağa çok hoş gelen bir sözcük. Hiç anlamını bilmeyen bir insanın ilk defa "pelesenk" sözcüğünü duyduğunda ne hissettiğini bilmek isterdim.

    Kaleminize, emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      İnternette araştırdığımda, pelesenk ağacının II. Abdülhamit tarafından İran'dan getirildiği düşünülmekte olduğuna dair bir yazı gördüm.
      Benim çok sevdiğim bir kelimedir.
      Yorumla katılımınıza çok teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil
  11. Arapça olanı değil ama Farsça olanı biliyormuşum :) Arapçayı anlamını görünce şaşırdım ama sonra kendime geldim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Evet galiba herkes 2. anlamını biliyormuş :))
      Yorumunuza teşekkürler :)))

      Sil
  12. Pelesenkten tespih ağacı çıkacağını bilemezdim. Sayenizde bunu da öğrenmiş olduk. Ben teşekkür ederim sevgili Momentos:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Sürpriz oldu gerçekten bana da. :)
      İyi ki önerdiniz, teşekkürler.

      Sil
  13. Hep bildiğimi düşündüğüm kelimelerden biriydi ama bilmediğim çokça yönü varmış. Ne güzel oldu bu yazı. :) Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      İşe yaradıysa ne mutlu :))
      Çok teşekkür ederim.
      Sevgiler, :)

      Sil
  14. Pelesenk ağacını bilmiyordum. Böyle bir anlamı daha olduğunu hayatta tahmin edemezdim:) Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Aynen, bu seri sayesinde epey yol alacağa benzeriz bilmediklerimiz konusunda. :)
      Ben teşekkür ederim.

      Sil
  15. Dillere pelesenk olan şarkısı denir mesela :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Aynen, böyle de söylenir :)
      Teşekkürler..

      Sil
  16. Bak bu sıkça kullandığım kelimelerden işte 😅

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      Aynen, ben de senin gibi çok kullanırım :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H