15 Aralık 2021 Çarşamba

BİR KELİME = NEŞVE









Bu kelimeyi TDK işleme almamış. Araştırırken Osmanlıca kelimeleri işleyen Luggat.com' dan buldum. Kelimenin kökeni Arapça, anlam açıklaması da aşağıdadır. Örnek cümle, daha önce yayına aldığım Fağfur kelimesinde verilmiş olan cümledir.


Neşve : Sevinç, neşe, keyif, rayiha, mest ve sarhoş olmak.

"Neşve tahsil ettiğin sagar da senden gamlıdır,
Bir dokun bin âh işit kâse-i fâğfurdan..." 

Şair Ali Efendi




(Bu kelime blogger KuyruksuzKedi tarafından önerilmiştir. Katkılarından dolayı kendisine teşekkür ederim.)








{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-



not: kullanılan gif buradan alıntıdır.




24 yorum:

  1. O zaman hepimize neşveli günler diliyorum Momentoscum, iyi ki varsın <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Ben de bu dileğine katılıyorum canım <3, iyi ki sen de varsın :)

      Sil
  2. Ben de ilk kez duydum.Ne güzel dağarcığımıza bir kelime kattık sayende :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurdagül Çelik,
      Sağol canım, hep beraber öğreniyoruz :))

      Sil
  3. GIF'e bakarak müziği dinledim:) Sonra aşağı yavaş yavaş inerek az çok tahmin ettiğimi gördüm:) Tabi sadece tahmin, yoksa bildiğim ve kullandığım bir kelime değildi:) Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Bu sefer işim biraz daha kolaydı :))
      Evet yine bilmediğimiz kelimeydi.
      Ben teşekkür ederim.

      Sil
  4. Bursa' bir ara bu işimde bir cafe vardı kapandı bak aklıma orası geldi üzüldüm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      A ne ilginç, kafe ismi olarak da güzelmiş doğrusu.

      Sil
  5. Merhabalar.
    Bu çok güzel kelimeyle ilgili ben de çok eski bir güfte buldum. Onu burada müsaadenizle paylaşıma katkı sunmak amacıyla paylaşmak istedim.
    Emeğinize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar diler, teşekkür ederim.

    Firkatin aldı bütün nevşe-i tâbım bu gece
    Ağlamaktan yine zehroldu şarâbım bu gece
    Taştı peymâne-i gâm kalmadı şekvâya mecâl
    Mihverimde dolaşır leşker-i enduh-i melâl
    Hep senin aşkın ile böyle harâbım bu gece

    Beste: Bimen Şen
    Güfte: Avram Naum
    Makam: Hicaz
    Usûl: Ağır aksak
    Form: Şarkı
    İcra: Zeki Müren.

    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Yorumda şarkıyı görünce hemen youtubeda bulup dinlemeye başladım. Güzel bir şarkıymış. Paylaşım ve yorumunuz için çok teşekkür ederim size.

      Sil
  6. Müzik güzel. Luggat.com'dan da sayende haberim oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Yararlı bir sayfa :) Müziği beğenmene de sevindim.
      Teşekkürler.

      Sil
  7. Bu tür kelimeleri daha çok Peyami Safa yahut İsmet Özel'den öğreniyorum. Örneğin "tecessüs" "marazi" bunları Safa çok seviyor. En sevdiğim keliemelerden biri "mütemadiyen" olmuştur her zaman.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mustafa Özbek,
      Evet çok haklısın, bunlara bir de Hüseyin Rahmi Gürpınar' ı ekleyebiliriz. Mütemadiyen' i yayına almadıysam senin önerin olarak listeye ekleyebilirim :))

      Sil
  8. bu isimde bir tanıdığım var!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. b&C,
      Hoşgeldiniz, çok ender bulunan bir isim. Ne güzel :)

      Sil
  9. benim ben! diğer blogun bağlantısıyla yorum yaptım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay ilahi küçük Joe 😁
      Tamam o zaman.. ben takibe aldim oteki bloğu 👍

      Sil
  10. TDK'da olmamasına şaşırdım. Zira ben hatırlıyorum bu kelimeyi ve muhtemelen eskiden okuduğum romanlardan. Bu yazıyla bu hoş kelimeyi hatırladığıma sevindim:)
    Teşekkürler, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      İnan ben de aynen şaşırdım. Dediğin gibi eski kitaplarda var. Ben de sevdim kelimeyi, herkesin güzel anılarına değiverdi. :)
      Ben teşekkür ederim yorumuna.
      Sevgiler,

      Sil
  11. Neşve kelimesinin TDK sözlüğünde olmaması çok doğal. Çünkü neşve yerine ondan dönüştürdüğümüz neşeyi kullanıyoruz. TDK, bir kelimenin son hâli varken eski hâlini pek önermiyor bize.

    Kelimenin sarhoşluk, mest kökünden gelmiş olması ilginç bence. Yani bu şu manaya geliyor: Neşeli olmak için biraz kafayı bulmak gerekiyor. �� Eh, haksız da sayılmam hani. Ülkenin içinde bulunduğu şartlar itibarıyla aklı başında birinin neşeli olması mümkün görünmüyor. İçelim, güzelleşelim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      Yerine neşe geldiği için bunu kullanmıyor anladım. Keşke bu kelimeyi hatırlatma olarak açıklama kısmında yazsalardı :/

      Doğuştan neşeliler şanslı ama normal olanların kesinlikle içmesi gerek. Hele şu ortamda :)))
      Evet içelim :))

      Sil
  12. Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      İkiz kardeşi neşe ile tanışmışız efenim :)))

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H