30 Aralık 2021 Perşembe

BİR KELİME = BILDIR












Bıldır : (zarf, halk ağzında) Geçen yıl, bir yıl önce.

"Bıldırdan beri tembel, ağır gölgelerin sessizce dolaştığı yolları aceleci şekiller doldurmuş." - Refik Halit Karay


Türkçe bir sözcük olup, Kaşgarlı Mahmut' un Dîvânu Lûgati't-Türk adlı eserinde de geçer diyor kaynaklar. Örnek cümle olarak bir de ekşi sözlükte Fransızca bir kitaptan çeviri yapan kişi, kelimeyi cümlede şu şekilde kullanmış.

"Nerde bıldır yağan karlar şimdi."





(Bu kelime blogger Recep Altun tarafından önerilmiştir. Katkılarından dolayı kendisine teşekkür ederim.)









{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-




not: kullanılan görsel buradan alıntıdır.




22 yorum:

  1. Daha ziyade kırsal yörelerde duyduğum bir kelime. Sadece bizim yörelere has zannediyordum, yanılmışım. Çok teşekkürler Momentos. Mutlu yıllar 🥳🥳🎁🎀💐🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Recep bey önerene kadar hiç duymamıştım bu kelimeyi :))
      Teşekkür ederim yorumuna canım, sana da harika bir yıl olsun diyorum inşallah <3 :))

      Sil
  2. Bu kelimeyi çok iyi bilirim, çocukluktan beri; babannemin kelimesidir, çok kullanırdı:) "Bıldır yaptırdığım kavurma gibi değil bu." Mesela:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      Örnek cümle iyi oldu, zira ben cümle kurmayı başaramıyorum bu kelimede, havada kalıyor gibi geliyor. :))
      Teşekkürler,

      Sil
  3. Hiç duymamışım sanırım. Kelime haznemize eklenen bu kelime için Recep Bey'e ve sana teşekkürler Momentoscum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Kelimeyi çalıştım ama kullanabilitem pek zayıf (kendi adıma söylüyorum)
      Teşekkürler canım :)

      Sil
  4. Bıldır bıldır diye bir kullanıma şahit olmuştum, ama bıldır çok farklı bir şeymiş, Recep beyin ve sizin sayenizde öğrenmiş oldum, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      O kelime fıldır fıldır olabilir mi acaba? Okur okumaz aklıma o geldi.
      Değişik bir kelime bıldır. Sanki eksik kalmış da onu "bırdırcın" a tamamlamaya çalışıyor dilim.
      Teşekkür ederim katılımınıza :)

      Sil
  5. Hiç ama hiç duymadığım bir kelime:) Ama hoş ve kesinlikle kullanılacaklardan birisi:) Şimdiden yeni yılınız kutlu olsun, saygılar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Harika, sözlüğe yeni bir kelime, yeni yıl hediyesi olsun o zaman. :))
      Yeni senede size rüya gibi geziler temenni ediyorum.
      Sevgiler,

      Sil
  6. aa ilk defa duydum sevdim kullanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      Çok sevindim. Teşekkürler yorum için.

      Sil
  7. Merhabalar Momentos.
    Çok sevdiğim "BILDIR" kelimesine lügatınızda yer açıp değerlendirdiğiniz için çok teşekkür ederim.
    "Bıldır yaptığımız yufkayı hala tüketemedik."
    Selam ve saygılarımla birlikte sağlıklı ve güzel bir yeni yıl dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Sizin için belki eski ama bazılarımız için yepyeni bir kelime oldu bu öneriniz. Ben teşekkür ederim hem öneri, hem örnek cümle için.
      2022 size ve ailenize sağlık, huzur ve bereketle gelsin.
      Saygılarımla,

      Sil
  8. Daha çok yöresel kullanımı olan bir kelime. Çok meşhur bir deyimi de var, "bıldır yediğin hurmalar,bu yıl gelir tırmalar". Tabi bu deyimin farklı versiyonları da var 😁😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Camgüzeli,
      Evet yöreselmiş doğru. Ancak gelen örnek cümleler sayesinde, iyice ısınmaya başladım bu kelimeye :)))
      Çok teşekkürler yorumuna. Sevgiler,

      Sil
  9. Kelimeyi görünce aklıma doğrudan Abdurrahim Karakoç’un şiiri geldi. İçinde bolca örnek kullanım da mevcut. Güzel bir şiirdir. Umarım şairin son dizesini sadece yaşlanmış olmaktan dolayı söyleriz. 2022 herkese gönlünün muradını versin!

    BILDIR BU ZAMAN
    Kıştan sonra gene kış geleceğin
    Görmemişti körler bıldır bu zaman.
    Hâlbuki dağların başına değin
    Erimişti karlar bıldır bu zaman.

    Çimenli yollara yağmur yağardı;
    Güneş bile cana yakın doğardı;
    Ilık yeller kayaları döverdi;
    Yemyeşildi kırlar bıldır bu zaman.

    Bilmezdik, gidenden kötüdür gelen
    Yaşatan umutlar hep çıktı yalan...
    Hatırlar belki de eskiyi bilen,
    Gül kokardı yerler bıldır bu zaman

    Gitmedi soğuklar, kar bâlâ dizde.
    Bitmeyen bir korku var içimizde.
    Karanlıkta kalan gözlerimizde
    Yıldız gibi parlar bıldır bu zaman.

    Hâlini yitiren hâlden ne anlar...
    Akşam dolar, sabah boşalır hanlar
    Sağ olup gelecek yıla çıkanlar
    Geri gelse derler bıldır bu zaman

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      Bıldır kelimesinden yana oldukça zengin bir şiir, kullanım açısından görmek iyi oldu. Çok teşekkür ederim yardımlarınız ve yeni yıl dilekleriniz için.
      Daha çok şiir, daha çok sanat, daha çok bilim ve aklın olacağı bir yıl diliyorum. :)
      Sevgiler,

      Sil
  10. İlk defa duydum ben bunu, ama güzelmiş kullanırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Yayının işe yaradığına seviniyorum. Teşekkürler yorumuna :)

      Sil
  11. Hiç duymadığım bir kelime, önerene ve kaleme alana çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      İki yayındır hiç bilmediğim kelimelerle tanıştım ben de.
      Yorumunuza çok teşekkürler :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H