8 Ekim 2021 Cuma

BİR KELİME = LONGOZ












Longoz : (isim, Rumca) Deniz ve ırmaklarda birdenbire derinleşen yer.


"İlerdeki sarı dubayı görüyor musun, işte ordan sonrası longoz, dikkatli ol."



Bu kelimenin, TDK' da açıklamasının yapılmadığı bir anlamı daha var. 

 "Denize doğru akan derelerin getirdiği kumların, birikerek kıyıda set oluşturması ve dere ağzını kapatması sonucu akarsuyun biriktiği yerde oluşan özel bir ekosistemdir. Yalnızca belirli ağaç (örneğin dişbudak, kızılağaç vs), bitki (örnek; göl soğanı, su menekşesi vs) ve kuş (örnek; kara leylek, balıkçıl vs) türleri bu yaşam ortamını tercih ederler.

Bu ekosistemin devamlılığı için en temel koşul, bol suyun devamlı var olmasıdır. Su, getirdiği kil ve organik/inorganik materyal ile bu sahaların topraklarını mineral ve organik materyal yönünden zenginleştirir. Biriken su içerisinde su canlılarına yaşam imkanı sunarak hem bu su canlıları için hem de ormanlar için bir ekosistem meydana getirir. Bu su barındıran ormanlar barındırdığı organik ve mineral zenginliğinden ötürü tıpkı yağmur ormanları gibi sık ağaçların yetişmesine olanak tanır.

Türkiye' de yer alan longozlar, İğneada (Kırklareli), Acarlar (Sakarya) ve Sarıkum' daki (Sinop) longoz ormanlarının yanı sıra Kızılırmak Deltası'nda da (Samsun) longoz niteliğine sahip ormanların çok küçük kalıntıları kalmıştır."









{ಠ,ಠ}
|)__) 
-”-”-




not: kullanılan gif buradan alıntıdır.



24 yorum:

  1. Biliyorum nasılsa diye gülümsedim hemen başlığı görür görmez:) Bununla ilgili bit gezi yazısı yazmış ve ilk defa gitmeden önce yaptığım araştırmada öğrenmiştim. Ülkemizde de 3 tane çok güzel ve dünyada sayılı olan Longozlar var:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Bu kelimeyi yayınlarken biraz düşündüm, mutlaka bu iki kelime karışacaktı. İğneada longozuna gitmiştim ben de. Çok güzeldi ama burda bahsedilen longoz maalesef bu değil. Kaldırsam mı acaba yayını? Kafa karışıklığına sebep olacak :(

      Sil
    2. Herkesin longozu benim söylediğim anlamda bilmesi de açıkçası beni biraz utandırdı:) Ben bunu öğreneli daha 2 sene anca oldu halbuki:) Kaldırmayın bence, çeşitlilik ve ilave bir bilgi olsun:) (Sezgin)

      Sil
    3. Sevgili Sezgin (böyle demek istedim affola),
      Hayat, kimin neleri, ne zaman bildiği bir yarış değil :) edinilen bilgilerin paylaşıldığı bir yer. Bizler de sizden neler neler öğreniyoruz :) (haksızlık etmeyin kendinize) Çok teşekkür ederim, katkı için :)

      Sil
    4. Estağfurullah mutlu oldum:) Mutlu haftasonları, saygılar:)

      Sil
    5. :) İyi haftasonları.

      Sil
  2. Ben de tanımla ters köşe gibi duran bir cümle kurup bir de örnek görüntü veriyorum. Kaldırmaya bence gerek yok Sevgili Momentos, bu tür kelime çok sonuçta, ve öğrenilmiş oluyor böylece:)

    "Kuş cennetine her gittiğimizde mutlaka longoz ormanlarında durur bolca fotoğraf çekeriz."

    Bakınız şu linkteki dördüncü foto: https://laparagas.blogspot.com/2020/08/surprizli-bir-gun-ada.html

    Longoz ormanı- subasar ormanı demektir aynı zamanda:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraneros,
      Öyle mi diyorsunuz, yayın kalsın. Peki o zaman. Sizin linkteki fotoğrafa da baktım, çok güzel. Longoz ormanını bir rehber eşliğinde gezmiştik, gerçekten çok keyif almıştım.
      Teşekkür ederim desteğinize :)

      Sil
  3. Ben de o longoz sandım. Bunu da öğrenmiş olduk. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygu Emanet,
      Herkes demek ki longoz ormanlarını biliyormuş :)) O zaman aynı kelimeden yepyeni bir tane daha ürettik. :)

      Sil
  4. Momentoscum yayını kaldırma tabi ki :) Ama istersen longozun diğer anlamını da ekle istersen. Sonuçta iki farklı kullanımı var demek ki kelimenin :) Ben iki anlamını da öğrenmiş oldum sayende. Öpüyorum kocaman <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Tdk sadece yazdığım anlamı açıklamış, başka bir şey yok. Olmadı dediğin gibi yapayım. Haklısın. :) Ben de öptüm <3

      Sil
  5. Merhabalar Momentos.
    Longozun deniz ve ırmaklarda birden bire derinleşen yere verilen ad olduğunu ben de sizin bu paylaşımınızda öğrendim. Sayfanızı ziyaret etmeden önce biri bana longoz ne demek diye sorsaydı, "hiçbir fikrimin olmadığını" söylerdim. Ama şimdi longozun, deniz ve ırmaklarda birden derinleşen yere verilen bir isim olduğunu söylerim. Ancak, diğer yorumcuların da paylaşımınıza katkı ve destek sağlamak amacıyla yazdıkları yorumda longozun bir başka anlamı daha olduğundan bahsettiler. Evet doğru, aynı manada ben de bu diğer anlamlarla karşılaştım. Ben burada o ikinci anlamına girmek istemiyorum. İsterseniz diğer anlamıyla ilgili açıklamayı siz ilave edin.
    Kaleminize, emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim. Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Rumca kelimenin anlamını bilmiyordum ama İstanbul' da haftasonu dpğa yürüyüşleri yaptığımız grubumuzla İğneadaya longoz ormanlarına gitmiştik. Ama tdk da sadece derinlik anlamının kullanılması şaşırttı beni.
      Dediğiniz gibi açıklamayı alta yazdım.
      Teşekkür ederim ilginize ve yorumunuza.
      Saygılar,

      Sil
  6. Sayende herkes bu kelimenin bir diğer anlamını da öğrenmiş oldu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Çok teşekkür ederim, inan hepimiz öğreniyoruz birlikte. :)

      Sil
  7. Hmmm... Yine yeni bir kelime benim için, sağool :)

    www.kayipfisilti.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kayıp Fısıltı,
      Ben teşekkür ederim yorumun için :))

      Sil
  8. Kelimeyi duymuştum ama sıkça kullanılan bir kelime değil sanırım ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      Aslında trekkingle ilgileniyorsan ve yaşadığın yere yakın bu tür ormanlar varsa eninde sonunda kulak aşina oluyor ama derinlik anlamını benim de kullanmadığım bir kelime. Hatta onu yeni öğrendim. :)

      Sil
  9. hım bilmediğim şehirler, belki görürüm bir longoz :) bir de obruk var, konyada varmış ya :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Trekking gruplarıyla haftasonu git bence :)

      Sil
  10. Ansiklopedik bilgilerle zenginleşmesi güzel olmuş, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Ah bir longoz ormanı görmenizi isterim. :)
      Teşekkürler.

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H