7 Şubat 2024 Çarşamba

BİR KELİME = NATIKA






Natıka : (Arapça) 1. (isim) Düşünüp söyleme yeteneği.

2. (isim) Düzgün ve iyi konuşma yeteneği.

"Gelmiyor o büyük natıkan dile." - O. Seyfi Orhon




Kelime Kökeni : 

Arapça nṭḳ kökünden gelen naṭiḳat ناطقة  "konuşma yeteneği" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça naṭaḳa "konuştu" sözcüğünün fail dişil (müennes, feminine) halidir. 




Kelimeyi öneren, Sevgili Nazlı Toaç' a teşekkürlerimle,



{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: gif, pinterest.com' dan alıntıdır.






26 yorum:

  1. Hımmm hiç duymadımm. Ama kullanamam sanırım cümle içinde, kaba gibi biraz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Dada,
      Kullanımı azalmış ve yok olmuş bir kelime haklısın.. :)

      Sil
  2. Hiç duymayanlardan biri de benim, şimdi duymuş oldum, teşekkürler:) Müzik enfes!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Buraneros,
      Yorumunla katılımına çok teşekkürler :)

      Sil
  3. Çok zor bir kelime internetten aradım çok bi şey yokk =))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonsuzluk ve Ötesi,
      Doğru gerçekten, örnek cümleyi bulmak için epey vakit harcadım. :T

      Sil
  4. Müzikli bir sözcükmüş:)oooo mastikayı çağrıştırdı bana:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tosbağa günlüğü,
      Ah harikasın :) çok güldüm yorumunu okuyunca. :Y

      Sil
  5. Natıka, anlamını sevdim aslında ama ben de söyleyişini sevemedim.
    Yine dingin ve hüzünlü bir şarkı seçmişsin, güzel ama :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zeynep C.
      Güzel sözler söyleyen bir melodi gibi düşledim bu sefer yayındaki eseri. Kelimenin pek kullanılacağını sanmıyorum ben de. :) :T

      Sil
  6. Merhabalar.
    Natıka kelimesini isim olarak hatırlıyorum, hafızamda. Ama tam ne anlama geldiğini bilmiyordum. Anlamını burada öğrendim. Ancak, kullanışlı bir kelime olmadığı için öyle kıyıda köşede kaldığını ve kimsenin kullanacağını da sanmıyorum.
    Paylaşım ve tanıtım için teşekkür ederim. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun hoş geldiniz,
      Bu kelime de maalesef kullanım pratiği olmadığından, köşede unutulmaya mahkum bir kelime.
      Yorumunuz ve katkılarınız için çok teşekkür ederim.
      Saygılarımla,

      Sil
  7. Ne güzel bir kelimeymis ama ben ilk defa duyuyorum desem:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. DüşTasarımcısı,
      Haklısın, büyük çoğunluk öyleyiz :)

      Sil
  8. Kitapta okuyana kadar ben de bilmiyordum bu kelimeyi. Benim bildiğim, bulmacalarda hep karşıma çıkan natuk kelimesiydi. Güzel ve düzgün konuşan diye sorulurdu. Natıka ve natuk sanırım birbirinden türemiş olabilir diye düşünüyorum. Her iki kelime anlam bakımından hoş çağrışımlar yapıyor yine de.
    Müzik çok güzeldi. Sabah kahvesinin yanında enfes eşlik etti. Hem kelime hem de müzik için teşekkür ediyorum sevgili Sezer Hanım. :)
    Sağlık dolu, mutlu günleriniz olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Hanım,
      Bu tür kelimelere artık eski kitaplarda rastlıyoruz ya da dönem kitaplarında. Ne güzel sizin bilmece alışkanlığınız da var :Y
      Kelimeyi önerdiğiniz için teşekkür ederim.
      Güzelliklerle dolu bir hafta sonu dilerim. :) <3

      Sil
    2. Rica ederim, ne demek Sezer Hanım, asıl ben teşekkür ediyorum. Bilmediğimiz kelimeler, sizin açıklayıcı paylaşımlarınızla değer buluyor. Emeğiniz dert görmesin.
      Ben de size güzellikler diliyorum. ❤️🌺

      Sil
    3. Bloglararası bilgi paylaşımları çok yararlı oluyor, incelemek araştırmak da, benim bu iki güne sığdırdığım blog yayınlarımın sonucu.
      Kalpten sevgiler benden <3 :)

      Sil
  9. İlk defa duydum. Kelimeler de kayboluyor. Vayy be.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Kullanılmaya kullanılmaya pas tutuyorlar. :)

      Sil
  10. Kelimeleri o kadar seven ben nasıl kaçırmışımböyle tatlı bir bloğu?
    Tanıştığımıza memnun oldum :-))) Bloğu hemen takibe aldım hatta.

    Taa Karşıyaka'dan, pişmanlıkla bezeli özlemlerimi taşımak istemendeki nezaket ömrünce yolunu güzel kılsın.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Mai,
      Bloğunuzun çok fazla ses çıkarmayan takipçisiyim uzun zamandır ama yorum yazdığım yazı, benim de hayatımdan geçip gitmiş -kim bilir belki de gitmesi normal- olan kimlikler için biraz hüzünle okuduğum bir yazı oldu. Birbirini daima anlayan ruhlar aslında hep aynı çizgide kalırlarmış, o yüzden bunun tam bir ayrılık olduğu düşüncesinde değilim. :A Çok içten hissettiklerimi aktardım :)
      Hepimiz, yüreğinde gölgeye yer bırakmayacak insanlarla bir arada olalım. Çok teşekkür ederim güzel sözleriniz için. :F
      <3 ten sevgiler,

      Sil
  11. İlk defa duyuyorum. Anlamına bakınca ne kaba bir söylemi var. İyi ki zamanla silinmiş :)) - Evren

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Evren,
      Çoğunluk ilk defa duydu haklısınız. Kelime zaten yerleşememiş dilimize, kayıtlarda kalmış sadece. :)

      Sil
  12. Hiç duymamıştım, kulağa hoş geliyor söylenişi. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu özkan,
      Yazılarında kullanırsın belki :) :T

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H