21 Şubat 2024 Çarşamba

BİR KELİME = AFACAN







Afacan : (sıfat) Zeki ve yaramaz (çocuk).

      "Güneş ise afacan bir çocuk gibi bulutlarla saklambaç oynuyor, bir kaybolup bir gözüküyordu." - Ayşe Kulin



Kelimenin Kökeni :

"Türkçe év- "acele etmek, koşuşmak" fiilinden +AcAn sonekiyle türetilmiş olabilir; ancak bu kesin değildir." diye bir not var internet sayfasında.

Bunun haricinde aşağıdakiler de ayrıca not olarak eklenmiş;

Tarihte En Eski Kaynak

évecen "acul, aceleci" [ TDK, Tarama Sözlüğü (1400 yılından önce) : Adem oğlanı ve Adem peygamber évecen yaratıldı ]

afacan "yaramaz, yerinde durmaz (çocuk)" [ Ahmet Vefik Paşa, Lugat-ı Osmani (1876) ]

Önemli Not: Bu kaynak kayıtlara geçmiş ve bu kelimenin kullanıldığı yazılı ilk kaynaktır. Kullanımı daha öncesinde sözlü olarak veya günlük hayatta yaygın olabilir.




Bu kelime, Sevgili Makbule Abalı sayesinde yayına alındı. Hatırlatma için teşekkürlerimle.





{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: Gif, pinterest' ten alıntıdır.





16 yorum:

  1. Kelimeyi biliyordum elbette, o hale geliş öyküsü de ilginç ki kırk yıl düşünsem aklıma gelmezdi:) Makbule Öğretmenimize ve sana Sevgili Dostum, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kelimelerin gelişimi, dönüşümü ne enteresan değil mi Sevgili Buraneros, inan ben de araştırırken çok şaşırıyorum :)
      Yorumunla katılımına kalpten teşekkürler :F

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Sevgili Dada,
      Sevilen kelimelerden bu da, haklısın :) :F

      Sil
  3. Sevgili Sezer,
    Yaptığın her işi öyle ince eleyip sık dokuyorsun ki hayran olmamak ne mümkün. 14 şubat2taki paylaşımında "Velet" sözcüğünün bende olumsuz izlenimler bıraktığından söz etmiştim. Kısa zamanda yanıt vermen ve "Afacan" sözcüğünü açıklaman harika. Afacan bana daha olumlu geliyor. İçeriğinde zekâ pırıltıları, tatlı yaramazlık, sevimli olma hali de barındırıyor sanki.
    Bir kısacık örnek: Birkaç afacan bu suskun sınıfı hareketlendirmiş sanki. Bugün çoğunluk parmak kaldırıyor.
    İki paylaşımdaki resimler bile öyle güzel seçilmiş ki , ikinci resimdeki çocuğa gülümsedim hemen.
    İnceliğine, anlayışına çok teşekkürler. Bilgi dağarcığımız sayende her an etkinliğini koruyor. Enerjin daim olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Makbule Hocam,
      Bir kelime, sizi hüzün evinizden buralara çağırmış oldu ve geldiniz :A ne güzel, çok mutlu oldum. :)
      Ayrıca kelimelerin yanı sıra çağrıştırdıkları, bizde kalan tortularını da incelemek çok keyifli. Hep birlikte öyle güzel çalışmalara imza atıyoruz ki, bunu benim kadar herkesin sevdiğini düşünüyor ve görüyorum.
      Örneklemeniz de şahane :Y
      Çok teşekkürler güzel öneriler, katkılarınız için.
      Yürekten kucaklıyorum sizi <3

      Sil
  4. Bu kelime aklıma küçük kuzenimi getiriyor :)

    YanıtlaSil
  5. bu kelime kanı kaynatıyor bence :) hareket, muziplik, sevimlilik, hepsi bir arada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tosbağa günlüğü,
      Evet ya gerçekten şimdi siz yazınca fark ettim, aynı zamanda kelime içinde "can" olduğundan, cana can katıyor da denilebilir :)
      :A :F

      Sil
  6. Eveceni bilirim de acul kelimesiyle ilk kez karşılaşıyorum. Sayenizde yeni bir kelime daha öğrenmiş oldum sevgili Sezer Hanım.
    Afacanı ise az dememişimdir sanırım. :)
    Dinlendirici müzik harikaydı. Kelime ve müzik için size teşekkür ediyorum.
    Güzel günleriniz olsun. ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Araştırınca, kelimelerle ilgili neler neler çıkıyor ortaya gerçekten.
      Afacan kelimesi, herkes tarafından çok kullanılan bir kelime izlediğim kadarıyla. :)
      Müziği de beğenmenize çok sevindim Sevgili Nazlı Hanım :A
      Sağlıkla kalın,
      Sevgiler,

      Sil
  7. Bazen çileden çıkarsalar da afacan çocuklar iyidir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Evet ve artırıyorum, gözleri cin gibi parlayan, neşe içinde, enerjik çocuklar da iyidir :) :T

      Sil
  8. Merhabalar.
    Yine bir beş gün bilgisayardan uzak kalmıştım. Afacan kelimesini görünce ben de heyecanlandım ve akabinde afacanlaştım diyebilirim. Kelimeyi telaffuz ederken insan afacanlaşmaya başlıyor. Hareketli ve bereketli bir kelime.
    Afacan kelimesinin tanıtımı için, Makbule öğretmenime ve size teşekkür ederim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun merhabalar,
      Sevimli bir enerjisi var bu kelimenin haklısınız :)
      Makbule öğretmenime de, size de katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H