11 Şubat 2024 Pazar

PAZAR GÜNÜ MÜZİĞİ 🎵




Nina Simone
(21 Şubat 1933 - 21 Nisan 2003)

  Kuzey Karolina/ Amerika' da dünyaya gelen ve gerçek adı, Eunice Kathleen Waymon olan Amerikalı şarkıcı, şarkı sözü yazarı, piyanist, insan hakları savunucusudur.

Caz, blues, soul, R&B, folk müzik türlerinde unutulmaz bir yer edinen Simone, müzikle yaşayan kalabalık bir ailede dünyaya geldi. İlk müzik bilgilerini annesinin desteğiyle edinen sanatçı, çocukluğunda kilise korosunda şarkı söylerken, yardımsever birinin ilgisiyle klasik piyano eğitimi aldı. Müziğe olan yeteneği, 10 yaşındayken keşfedilince 1950 yılında New York Juilliard Müzik Okulu'nda eğitim görmeye başladı. O günlerin yoğun ırkçı baskılarına ailesinin maddi sıkıntıları da eklenince Philadelphia'ya taşındılar. 1954 yılında bir barda şarkı söylemeye başladı.

1958 yılında ilk albümünü yaptı, aynı yıl adını İspanyolca 'kız' anlamına gelen "niña" kelimesinden türetilen "Nina" ve hayranı olduğu oyuncu Simone Signoret'ten esinlenerek, bilindiği sahne adını aldı. Siyahi hakları ve sivil haklar konularında bilinçli bir eylemci olarak bunu yaşamına yayan Simone, satış rakamları bir milyonu aşan albümlere imza attı. Başarı merdiveninin basamaklarını çok kısa sürede tırmanarak ünlendi. Klasikler arasında yer alan albümdeki "My Baby Just Cares For Me" adlı parçası 30 yıl sonra bile popülerliğini koruyarak "Chanel No:5" adlı parfümün reklam filminde kullanıldı. Bir şirketle anlaşarak art arda başarılı albümler çıkaran Nina Simone, 1961 yılında menajeri Andrew Stroud'la evlendi.

1964 yılında Philips şirketiyle anlaşma yaparak ünlü "Don't Let Me Be Misunderstood" şarkısını üretti. 1966 yılında yine şirket değiştirerek RCA ile çalışmaya başladı. Liste başı olan şarkılarını bu süreçte yapan Simone, aynı zaman diliminde Martin Luther King'le yakınlaşarak siyasi çizgisini netleştirdi. Irkçılık ve savaş karşıtı dünya görüşü yüzünden ABD'ye tavır koyarak Avrupa'ya geçti. Liberya, İsviçre, Hollanda, Belçika, İngiltere gibi ülkeler dolaştıktan sonra Fransa'ya yerleşti. 1978'de Vietnam Savaşını protesto amacıyla vergi ödemekten kaçınınca, tutuklandı. ABD'deki dinleyici kitlesinden gelen aşırı talep üzerine, 2001 yılında Carnegie Hall konseriyle yine Amerika'da göründü. Aretha Franklin, Dusty Springfield gibi sanatçıların yetişmesine önayak olan, The Beatles, Bob Dylan, Leonard Cohen gibi sanatçıların şarkılarını farklı yorumlarıyla renklendiren Nina Simone, Türkiye'de ölümünün beşinci yılında 15. Uluslararası İstanbul Caz Festivali'nde Sibel Köse tarafından yorumlandı.

Şarkı sözü yazarlığı da yapan sanatçı, 'Four Woman' adlı eserinde siyahi kadınların çektiği işkenceyi anlattı. 'Mississippi Goddam' adlı şarkısı, Medgar Evers adlı ırkçılığa direniş kahramanının öldürülmesi, bir siyahi kilisesi bombalanarak dört küçük siyahi çocuğun ölmesi gibi olayları protesto etmek için yazılmıştı.

Efsanevi caz vokalisti olarak tanımlanan sanatçı, protest kişiliği, yatıştırıcı sesi, 10 dakika uzunluğundaki "Sinnerman" şarkısıyla, aşkın karakteristiğini çizen şarkı sözleriyle akıllara kazındı. Çağdaş caz sanatçısı Lyambiko'nun Saffronia albümünü adına adadığı Simone, geçirdiği göğüs kanserinin ardından, 70 yaşındayken uykusunda yaşamını yitirdi.

O güzel şarkılarının arasından seçim yapmakta zorlandım, yayına girinceye kadar sürekli değiştirdim şarkıyı ama en sonunda bu şarkıda karar kıldım. Siz belki bu yürekli, direnişçi kadının diğer şarkılarını da dinlersiniz gün içinde. 

Bugün güzel insanlardan birini daha yad ettik hep birlikte.

Müzikle ve hoşça kalın,






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





20 yorum:

  1. Muhteşem bir öneri! Pazar gününe yakışır bir müzik. 😇✨

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konumuz Kitap,
      Beğenmenize sevindim :F
      Keyifli bir pazar dilerim. :)

      Sil
  2. Nedense kadın sesi olduğuna inanamadım, erkek sesi gibi. Tam adlandıramıyorum ama çok değişik bir sesmiş. Şarkıyı beğendim Momentoscum, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kuyruksuzkedim,
      Karakteristik bir sesi var haklısın :) ama şarkılarına ve yüreğine bayılacaksın. "Ne Me Quitte Pas" ı dinlemeni öneririm. <3
      Sıcacık bir pazar dilerim. :F

      Sil
  3. Bence şarkı doğru seçim Sevgili Dostum. Lyambiko'da sevdiğimiz sanatçılardandır, ve onun yorumu da güzeldir lakin söz konusu olan bu şarkı ise Nina'nın ki tepedir:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Lyambiko' yu bilmiyormuşum Sevgili Dostum :) ne güzel oldu yazdın, onu da araştırırım.
      Nina çok başka bir ruhmuş, bu yayınla daha iyi anladım. :A
      Sevgiler ve şahane bir pazar dilerim.

      Sil
  4. Siyahi şarkıcıların, müzisyenlerin yorumlarını dinlerken çok duygulanır, onların acılarını sanki ta içimde duyarım sevgili Sezer. Özellikle boğuk sesli caz sanatçılarında bu duygum çok belirgindir. Dinleyeni sanki başka bir aleme taşırlar.
    Çok teşekkürler. Yüreğine, emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Makbule Hocam,
      Yazdıklarınıza tamamen katılıyorum, onlar şarkıya bambaşka bir hava katıyorlar ve zaten doğuştan gelen yeteneği, acıyla harmanlanmış yaşamlarına bir haykırış olarak sunuyorlar.
      Bu pazar gününüze biraz keyif kattıysam ne mutlu bana :)
      Sevgiler, saygılar gönderiyorum. :F

      Sil
  5. Bugün ben de seyrettiğim filmdeki bir Nina Simone parçasını paylaştım. :)
    Belki dikkatten kaçmış olabilir, geçen sene Netflix'de N. S.'u anlatan bir belgesel izlemiştim, çok güzeldi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili EkmekçiKız,
      Evet, kesinlikle kaçırmışım o filmi, hemen internette arayacağım. Çok teşekkürler :A :) :F

      Sil
  6. Aaa Sezer Hanım, ben bu şarkıyı Animals'ın sanıyordum. Şarkıyı araştırmak hiç aklıma gelmemişti. Ben de sanıyorum ki Nina Simone, Animals'tan almış, kendi versiyonuyla söylüyor parçayı. :) Hatırladığım kadarıyla Santa Esmeralda, Joe Cocker, ki Cocker'ın yorumu da müthiştir, Cyndi Lauper gibi birçok sanatçı bu şarkıyı kendi tarzlarında söylemişlerdir.
    Şarkıyı kim söylerse söylesin, parçayı pek sevdiğimden olsa gerek, her ayrı ses, ayrı tarz, ayrı ayrı tat verdiğinden parçanın bestecisini ayakta alkışlıyorum.
    Kendine has, derin sese sahip sanatçı hakkında bir bilgim yoktu. Bence bu parça seçimi isabetli olmuş sevgili Sezer Hanım. YouTube'dan da bakacağım diğer şarkılarına.
    Emeğiniz dert görmesin.
    Mutlu haftalar diliyorum.❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şarkılar dilden dile dolaşınca ilk kiminle piyasaya çıkmış, haliyle unutuluyor Nazlı Hanım :)
      Bu saydığınız isimlere de çok yakışır bu şarkı dediğiniz doğru.
      Nina Simon' un hayatı filme de çekilmiş, şimdi onu buldum izliyorum. Derisinin renginden dolayı insanca muameleden yoksun kalınca sonuna kadar direnen bir kadın, protest bir kadın aynı zamanda.
      Bu dünyaya çeki düzen verecek olanlar eninde sonunda kadınlar olacak diye düşünüyorum. :T
      Beğenmenize ve yorumunuzla katkınıza çok teşekkürler.
      Güzel bir hafta diliyorum ben de size. :F

      Sil
  7. Merhabaaa. Bu şarkıyı dinlerken blogunuza girmek ve bu şarkıyla karşılaşmak :) Zenci gırtlağının nimetlerini kendisinden de çok şey katarak bizlere sunmuş efsane isim Nina Simone..

    Bu arada bir öneri de benden olsun. Bildiğiniz bir gruptur belki, yıllardır çok severek takip ettiğim Postmodern Jukebox. Her türden şarkıları jazz türünde söyleyen bir grup, youtube sayfasına bir göz atın derim.. Beğeneceğinizi düşünüyorum..
    Sevgiyle, huzurla ve müzikle kalın.. çok çok kalp.. 🌸

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sevgili Kırmızı Ruh :)
      Ne hoş tesadüf olmuş :T Gırtlağı müthiş, yayına hazırlanırken daha önce bilmediğim şarkıları da dinledim, çok etkilendim.
      Önerdiğiniz grubu sanırım dinledim ama araştırır incelerim. Caz zaten sevdiğim bir tür, enfes olacaktır dinlemek. :)
      Çok teşekkür ederim önerinize, müzik bizi iyileştirir her daim :F
      Sevgiler kalpten <3

      Sil
    2. Peki bir soru. Bu üç isimden sıralama yapacak olsanız ilk sırada kim olurdu? Nina Simone, Ella Jane Fitzgerald, Sarah Vaughan.

      Sil
    3. Ooo zorlu bir soru 😊 Üçünü de severim ama ille de bir tane olacaksa Ella olur 🥰

      Sil
    4. 😯 aaa bu kadar tesadüf fazla amaa :) 👍❤️

      Sil
    5. Zevkler denk düştü :) :T <3

      Sil
  8. Farklı bir ses. Hiç duymamıştım bu şarkıcıyı 😍

    YanıtlaSil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H