13 Aralık 2023 Çarşamba

BİR KELİME = PERESTİŞ






Perestiş : (Farsça) 1. (isim, eskimiş) Tapınma.

2. (isim, eskimiş) Delicesine, taparcasına sevme.

"Onda Ayşe'ye hürmetle, perestişle, himaye ile karışık alaka uyanmıştı." - Halide Edip Adıvar



Birleşik fiil olarak kullanımı :

(Birine) Perestiş etmek : 1. Delicesine, taparcasına sevmek.

      "Küçük hanıma bütün ruhumla perestiş ediyorum." - Ömer Seyfettin

2. Tapınmak.



Kelime Kökeni :

Farsça parastiş "tapınma, ibadet etme" sözcüğünden alıntıdır. Farsça sözcük Orta Farsça (Pehlevice veya Partça) aynı anlama gelen parastişn sözcüğünden evrilmiştir.






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: gif, giphy.com dan alıntıdır.





18 yorum:

  1. Kelimeyi bilmiyordum, prestijle bir akrabalığı var mıdır diye düşündüm, iyi ki düşünmüşüm çünkü kurcalarken youtube'da Safiye Ayla'nın Perestij adlı bir şarkısını buldum , Sevgili Momentos. Ve dumanı üstündeyken yakalamak tüm bunları fırından yeni çıkmış ekmek kokusu gibiydi, müzik seçimin yine şahaneydi. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Buraneros,
      Yorumu yazarken açtım Safiye Ayla' nın şarkısını dinliyorum. :) Çok ilginçmiş. Nerden nereye değil mi? :) Bir kelime bir sürü kapı açabiliyor aniden. :T
      Müzik konusunda katılıyorum. Dinlerken bir sürü duygu yaşıyorum aynı anda. :A Beğenmene sevindim.
      Teşekkürler :F

      Sil
  2. Hiç duymadım bende prestiji yanlış mı yazıyorum diye baktım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Dada, şaşırmakta haklısın. Çok benzer kelime ikisi de. :T :)

      Sil
  3. bilmediğim bir kelime, ne hoşmuş, söylenişi zor olmasa sürekli kullanırdım :) alışırım belki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elisabeth Vogler,
      Telaffuzu hoş aslında, belki aklının kıvrımlarına takılı kalır, kullanırsın :)

      Sil
  4. Müzik bana Yeşilçam filmlerini hatırlattı. Ardından bir replik, "Sana tapıyorum Nazan" gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Ah bana da film dünyasını anımsattı ama Fransız filmlerini :)
      Fakat senin replik cuk oturdu bu çalışmaya. :)

      Sil
  5. Merhabalar.
    Sanırsam, ben bu kelimeyi hiç duymadım. Kelime Farsça olduğu için kelimenin ses yapısı kulağa bildikmiş gibi geliyor, ama maalesef benim ne bildiğim, ne de anlam yükleyebildiğim bir Farsça kelime.

    Her şeyden evvel sizin sayenizde kelime haznemiz zenginleşiyor. Tabi ben ve benim gibi insanlar, altmışından sonra artık suya yazarlar, tabi hafızamızda ne kalırsa Allah bereket versin diyeceğiz.

    Bu güzel ve yararlı paylaşımınızdan dolayı emeğinize, gönlünüze ve yüreğinize sağlıklar diler, teşekkür ederim.
    Selam ve saygılarımla, sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey,
      Daha yazacak nice yazılarınız var ve kim bilir perestiş o yazılarda yerini alabilir. Bildiğimiz kelime prestiji ne zaman kullansak ya da bir yerde duysak çoğunluğun aklına hemen perestiş kelimesi gelecektir eminim.
      Çok teşekkür ederim yorumunuza.
      Saygılar sunarım,

      Sil
  6. İlk okuyuşta aklıma prestij sözcüğü geldi. Perestiş hiç duymadığım bir kelime. Acaba yanlış mı yazılmış diye düşünmedim bile. Yanlış okudum düşüncesiyle bir kez daha okudum.
    Teşekkürler, sözcük dağarcığımıza bir kelime daha eklendi sevgili Sezer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Hocam,
      Kelimeyle ilk karşılaştığımda, aynı yanılgıya ben de düştüm. :) Kelime dağarcığımız büyüyor gitgide, hep birlikte öğreniyoruz, ne güzel.
      Ben de teşekkür ederim Sevgili Makbule Hocam. :A

      Sil
  7. Perestiş, hiç bilmediğim bir kelime...Ne duydum, ne de okudum...Kelimeyi bilen çok yok sanırım. Günlük hayatta kullansak, boş boş bakıp ne diyor derler. Gerçi delicesine, taparcasına sevmek de pek kalmadı günümüzde. :)
    Müziğin yanı sıra gif de çok güzelmiş. Kaç kere izledim, bilmiyorum. :)
    Bilgi ve paylaşım için teşekkür ediyorum.
    Mutluluk yanınızda olsun Sezer Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Hanım,
      Bazı kelimelerin akıbeti maalesef böyle, kullanılmayarak kayboluyorlar haklısınız.
      Gif beni de mest etti. :D
      İlgi ve yorumunuz için çok teşekkür ederim.
      Mutluluğu sizlerle paylaşmak beni de daha da keyiflendirir, sağolunuz, varolunuz. <3

      Sil
  8. İlk defa duyduğum bir kelime. Sanırım cümle içinde kullanmam ömrüm boyunca. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rehitu merhaba,
      Kendisi eski ama insanın yeni duyduğu ve üstelik pek kullanılmayan bir kelimeye aşinalığı, yakınlığı pek olamıyor, çok haklısın :)

      Sil
  9. Hiç karşıma çıkmamış, çıksa da yer etmemiş bir kelime:) Öğrendiğime sevindim. Emeğinize sağlık!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Klio' nun Şarkısı,
      Öğrendik ama pek kullanışlı olduğunu sanmıyorum ben de :) Cümle içinde kullandığımızda karşı taraf anlamayacak diye düşünüyorum. :)
      Teşekkür ederim yorumunuza. :A

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H