30 Ağustos 2023 Çarşamba

BİR KELİME = KALEMKÂR






Kalemkâr : (Arapça-kalem, Farsça-kâr) 

1. (isim) Tavan ve duvarlara kabartma gibi görünen resimler yapan sanatçı.

      "Sonra kökboyalarını getirip getirmediğimi sormak isteyen fakat soramayan çekingen, yumuşak bakışlı kalemkâr oğlum Alaca Bey hafiften yüzü pembeleşmiş olarak koşup geldi." - Sevinç Çokum

2.  (isim)  Madenî eşyaların üzerine çelik kalemle veya özel aletlerle süsleme yapan veya yazı yazan kimse.

3. (isim)  Kumaş, tülbent, yazma vb. üzerine ince fırça ile boyama yapan kimse.

4. (isim)  Düğünlerde kadınlara makyaj yapan kimse.

      "Yine bir düğün günü ahali yiyip içip eğlenirken kalemkâr hatun, gelini dizinin dibine oturtmuş, makyajını yapıyormuş." - Selcen Yüksel Arvas




Kelime kökeni :

Arapça ḥkk kökünden gelen ḥakkāk  "hakkedici, oymacı, kalemkâr" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça ḥakk "oyma" sözcüğünün meslek adıdır. 




30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMIMIZ KUTLU OLSUN!



{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: görsel, internetten alıntıdır.






32 yorum:

  1. Kutlu olsun:)

    Kelimeyi biliyorum; söyleniş tadına yetiştiğim son derece melodik bir kelime, sandıktan çıkardığın için teşekkürler Sevgili Momentos. Çocukluğum koktu adeta:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Çocukluğum koktu adeta" Ne güzel bir tanımlama o öyle Sevgili Buraneros :)
      Çok teşekkürler, günün güzel geçsin. :F

      Sil
    2. Valla bazen çıkıveriyor kalemimden, okurken ben de şaşırıyorum:)

      Sil
  2. Bu anlamlara geldiğini bilmiyordum, güzelmiş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygu Emanet,
      4 numaradaki anlamı bilmiyor muşum ben de :)

      Sil
  3. Bayramımız kutlu olsun!
    Müzik nasıl bir parçaydı öyle. İnsanın tüm hayatı gözlerinin önünden geçiyor sanki. Yaşadığı, yaşayamadığı ve yaşamayı umduğu.
    Kelimenin anlamını tahmin etmiştim ama tabi örnekli açıklamalar okumak güzeldi. Paylaşımınız için teşekkürler, emeğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay,
      Müzik sanatı gönülden kulak verildiğinde insanı cezbediyor. :F
      Kelime, kullanıma biraz uzak olduğunda örnek cümleler harika bir yol gösterici oluyor haklısın. :T
      Ben de teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Merhabalar.
    Zafer Bayramımız kutlu ve mutlu olsun! Bize bu vatanı emanet edenleri de saygıyla, sevgiyle ve şükranla utanarak anıyorum, çünkü emanete sahip çıkamadık. Ruhları şad olsun.

    Kalemkar, kalemdar kelimeleri hep zihnimde uyanık bir şekilde hazır beklerler. Nedenini her iki kelimenin de kalem ile başlıyor olmasına bağlıyorum.

    Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar diler, "kalemkar" kelimesiyle ilgili verdiğiniz bilgi ve açıklamalar için teşekkür ederim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey merhabalar,
      Radyo yayınımda bir anekdottan bahsettim bugün. Belki siz bilgisayardaki sorundan dolayı dinleyememişsinizdir diye buraya da ekleyeyim:
      Yugoslavya Kralı Aleksandar, Atatürk ile yemek yemeye Türkiye'ye gelir. Atatürk karşısında heyecanlanan Kral Aleksandar, şöyle der:
      "Majesteleri, biz Türk milletini çok severiz. Aslında İngiltere, Yunanistan'dan önce İzmir'i ve Türkiye'yi işgal görevini bize verdi. Ama biz Türk milletini çok sevdiğimiz için bunu kabul etmedik." der. Atatürk ise Kral Aleksandar'a muhteşem bir cevap verir. 
      "Majesteleri öncelikle Türk Milletine sevginizden dolayı size çok teşekkür ederiz. Ancak şunu da belirtmeden geçemeyeceğim, verilmiş sadakanız varmış." der.
      Atatürk' ün cevabındaki zarafet, kendinden emin tavrı gösterebilmek çok azınlığa kaldı ve yeterli de değiliz maalesef.
      Ruhları şad olsun.
      Yayına yorumunuzla yaptığınız katkıdan dolayı teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil
    2. Merhabalar.
      Şu anda ayağa kaldırdığım bir kasa bilgisayar ile ancak internete girip yazı yazabiliyor ve okuyabiliyorum. Ancak, anakart arızalı olduğu için sesi alamıyorum. Belki bir ses kartı bulabilirsem, bu sorunu da çözebilirim. Size zahmet oldu, gerçekten çok teşekkür ederim. Benim için söz konusu sesli anekdotu yazıya dökmüşsünüz.
      Selam ve saygılarımla birlikte sağlıklı ve esen kalın.

      Sil
    3. İnşallah kısa zamanda bilgisayarın eksiklerini tamamlarsınız. :A
      Bilgiyi her türlü paylaşırım sizlerle, zahmet değil efendim.
      Sağlıklar diliyorum.

      Sil
  5. Mega kentlerde yaşayan insanların ayrılıklarını, kavuşmalarını, anılara yolculuğunu...en çok da yalnızlığını anlatan, hüzün dolu ve duygu yüklü, derin bir videoydu. Görüntüler ve müzik çok iyi örtüşmüş.

    Ve yeni kelime, bana hiç de yabancı değil. Kimi aile büyüklerimizin evinde, pek sık gördüğüm bir manzaradır 'kalemkâr' işli tavanlar, duvarlar :) Bildiğim bir kelimeydi 4. anlamı hariç! Onu da sayenizde öğrenmiş oldum. Teşekkürler Sevgili Momentos. Emeklerinize sağlık. :)

    Zafer Bayramımız Hepimize Kutlu Olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili İzler ve Yansımalar,
      Aslında blog isminiz bu videoyla o kadar örtüşüyor ki.. izlediğimiz görüntüler yaşadıklarımızdan izler, bazı sahneler yaşamımızda bir önceki anın yansımaları.. beğenmenize çok sevindim :A

      Evet aynen dediğiniz gibi, tavanlarda, duvarlardaki işler, gümüş tabaklar, kalemler, kutular üzerine yazılar hep tanıdık ama ben de 4. maddeyi ilk defa duydum. :)
      Yorumunuzla katılmanıza çok teşekkür ederim. :) :F

      Sil
  6. 4.anlamını bilmiyordum bunu da ekleyeyim bilgi haneme:) Teşekkürler Momentos...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı,
      Ben teşekkür ederim ilgi ve yorumunuza :)
      Hep birlikte öğreniyoruz. :A

      Sil
  7. Başlığı görünce başka şeydir dedim ama tamamen farklı çıktı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Dada,
      Sanatkâr kelimesinden kalemkâr' ın da kalemle ilgili sanat yaratan olabileceğini tahminle yürütürüz belki ama 4. anlamını hayatta bilemezdim ben :)

      Sil
  8. Kullanılmadıkça bazı sözcükler unutuluyor sevgili Momentos. Tıpkı eski sanat ustalarının, zanaatkârların o güzelim sanat eserlerinin yok olması, yaşatılmaması gibi. Kısacık bir cümle:
    Restorasyonda usta kalemkârlardan hiç yararlanamadılar.
    Sağlıkla, mutlulukla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız Makbule Hocam, unutuluyor.
      Örnek cümle yine çok güzel ve çok anlamlı.
      Teşekkür ederim yorumunuza. :)
      Sevgiler,

      Sil
  9. Böyle yeteneği olan insanlara her zaman imrenmişimdir Momentos. Yetenek başka şey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Güzel bir şey bir konuya istidadı olmak :T

      Sil
  10. Bu sefer bilmiyordum ama bu kelime kesin Muhteşem Yüzyıl'da geçmiştir gibime geliyor. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      A hahahahha çok haklısın, mutlaka geçmiştir :)

      Sil
  11. Kelimeyi bilmiyordum ama anlamı yaklaşık olarak "kalem sanatkârı" olarak tahmin ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim, kelimelerle yakın oldukça, tahminler de sonuca ya tam uyuyor ya da yakın oluyor. :Y :) :F

      Sil
  12. Kelimenin bizzat kendisi anlamını ele veriyor. Müzik dinlendirici, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      İpucu veren bir kelime, haklısınız. :)
      Teşekkürler,

      Sil
  13. Kuşun kanadına yükledim hüznümü, sonra kıyamadım ağır gelir dedim. Seyrettikçe... Ve müzik içledikçe içime... Kendime de ağırım artık. Nefes almaya gidiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Evren,
      Müziğin böyle bir yanı var evet haklısınız.. ama arada uzun nefes almadan önce bu duyguları yaşamak iyi oluyor değil mi?
      Derin ve taze nefesler diliyorum. :A

      Sil
  14. Kelimeyi hiç bilmiyordum, duymadım sanırım.
    Müzik aşırı güzelmiş, çok sevdim:) Dinlerken sanki, ''hayatını sorgulamalısın'' dedi bana:) Bana hissettirdiği bu oldu:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      Müzik gerçekten herkese aynı duyguyu hissettirdi. Bir yere kaydetmekte fayda var bu etkileyen müzikleri. Çok sevindim hoşuna gitmesine. :A :) :F

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H