13 Mart 2023 Pazartesi

BİR KELİME = SUHULET




Suhulet : (Arapça) 1. (isim, eskimiş) Kolaylık.

2. (isim, eskimiş) Yumuşaklık, naziklik.

3. (isim, eskimiş) Uygun ortam.

"Sıkıntılara karşı uhulet ve suhuletle hareket et."


Uhulet(*) : Sessiz ve sakince.



Kelimenin etimolojisi :

Arapça shl kökünden gelen suhūlat, "1. akıcı ve yumuşak olma, 2. akıcılık, kolaylık, yumuşaklık, nezaket" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça sahila "akıcı ve yumuşak idi, kolay idi" fiilinin masdarıdır.



(*)Suhulet kelimesi, genellikle Uhulet kelimesi ile birlikte kullanılır ancak TDK sözlüğünde "Uhulet" kelimesi bulunmadığından ben kelime anlamını yazıp, yukardaki örnek cümlede de iki kelimeyi birlikte kullandım.








{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: gif, lieo.ru' dan alıntıdır.






30 yorum:

  1. Bu iki kelimeye de denk gelmemiştim. Sükunet kelimesi ile kardeşler sanki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ada Deniz,
      Sadri Alışık' ın oynadığı "Kartallar Yüksek Uçar" dizisinde duymuştum galiba ilk defa. Çok hoşuma gitmişti. O gün, bugündür aklımda. Benzerlikleri var haklısın. :)

      Sil
  2. Merhabalar.
    Memleketimde bir bakkal dükkanı vardı ve tabelasında "Suhulet Pazarı" yazardı. Sahibin adı da "İzzet Erkal" dı. Tabi o zaman ben çocuktum ve suhuletin anlamını bilmezdim. Ancak, kötü bir şey olsa, tabeleya yazılmaz diye düşünürdüm. Suhulet kelimesi o günden beri hafızamda kazılı olarak kaldı. Asla ne kendini, ne de anlamını asla unutmam. Nerede suhulet kelimesi ile karşılaşsam, hemen aklıma o İzzet amcanın "suhulet pazarı" yazılı tabelası aklıma gelir.
    Suhulet kelimesini paylaşarak, beni çocukluk anılarıma götürüp, o güzel günler tekrar yadetmeme vesile olduğunuz için çok teşekkür ederim. Emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaz Blogcu,
      Ah ne güzel bir hatırlama olmuş, vesile olduğum için çok mutlu oldum. Benim de bir önceki yorumda anlattığım gibi Sadri Alışık'tan oynadığı bir dizide duyduğum kelimeydi, çok ilgimi çekmişti.
      Yorumunuz için teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil
  3. Ben de dün yeni bir kelime öğrendim ; Nefha. Güzel koku,esintiymiş anlamı. Belki sen yazmışsındır burada daha önce ama görünce çok hoşuma gitti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pelinpembesi,
      A hemen kayda alıp çalışacağım, kelime daha önce burda yayınlanmadı. :) Harika, çok teşekkürler.

      Sil
  4. Siyasiler sıkça kullanıyor bu iki kelimeyi gibime geliyor. Teşekkürler Momentos :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Yıldız,
      Benim zamanımın siyasilerinin de (Ecevit, Demirel, Erbakan vs) kullanmışlığı vardır. :) Ben de teşekkür ederim.

      Sil
  5. TDK'da uhuletin anlamı niye yok acaba? İlginç. Dediğiniz gibi eskiden beraber epeyi kullanılırdı. Yine yaşlanmakta olduğumu idrak ettiğim bir gün:)
    Sevgiler Sezer Hanım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Beni gülümsettiniz :D yaşlanmıyoruz! yaş alıyoruz efendim :)
      İnanın uhuletin TDK' da neden yer almadığını anlayamadım ben de.
      Kalpten sevgiler, :F

      Sil
  6. Bir Zamanlar Çukurova dizisinde Ali Rahmet Fekeli karakteri devamlı bunu kullanırdı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      O dizide Sadri Alışık' ın oğlu Kerem'in oynadığı rol mu acaba?

      Sil
  7. İlkay,
    Yeni bir kelime oldu o zaman senin için :) Müziği beğenmene çok sevindim. Teşekkür ederim :F

    YanıtlaSil
  8. Kelime ve şahane müzik için teşekkür ediyorum Sezer Hanım. Mutlu günleriniz olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Toaç,
      Ben de bu güzel ve nazik sözleriniz için teşekkür ediyorum. :F
      Hep birlikte sağlık ve afiyette olalım. :A

      Sil
  9. Suhulet kelimesini görünce aklıma direkt olarak uhulet geldi. Tevekkeli değil siyasilerden hayatımızda yer etmiş o yüzden aklıma gelmiş. Ama TDK'da niye yer bulmamış o da merak edilesi.
    Emeklerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Filmgündemi,
      Değil mi, bu iki kelime neredeyse yapışık kardeş muamelesi görür aslında.
      Çok teşekkürler yorumunla desteğine :F :)

      Sil
  10. Uhuleti duymuştum da buna hiç dikkat etmemişim. Anlamlarını bilmiyordum, paylaşım için teşekkürler. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      Kelimenin tanıdık olması iyi olmuş. İkisini beraber lügatine yerleştirmiş oldun. :) :T
      Ben de teşekkür ederim yorumuna. <3

      Sil
  11. Sevgili Momentos,
    Epey araştırmama rağmen "uhulet" diye bir kelime bulamadım sözlüklerde. Google ne diyor acaba bu konuda diye baktım biraz da. :)) Birkaç yerde "usulet ve suhuletle" kullanımını gördüm. Bu kez sözlükten "usulet" tam olarak neye karşılık geliyormuş diye baktım. Şöyle bir anlam çıktı karşıma: "Usûlüne uygun şekilde, patırtıya meydan vermeden, yavaşça" Bu tanımdan hareketle düşünürsek anlam sıkıntılı değil.

    Sanırım verdiğiniz örnekte galatımeşhur olmuş bir kullanım söz konusu. Yani usulet kelimesi zaman içinde uhulet şeklini almış olabilir. Bu bilgiden de emin değilim henüz. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Bir Edip,
      Yorumunuz üzerine hemen TDK sözlüğe baktım, usulen kelimesi için yöntemine uygun olarak, formalite icabı olarak iki açıklaması vardı. Yazdıklarınız çok mantıklı geldi aslında ama vallahi bilemedim :)
      Emeğinize sağlık, çok teşekkürler :T

      Sil
  12. Usül ve Suhl köklü sözcükler. Usulet, çok yapaydır; usül içinde, usulüne uygun demektir; Suhulet ise suhl içinde, barış içinde demektir. Bu iki sözcük genellikle "usulet ve suhulet içinde" şeklinde bir arada kullanılır ve "kolayca, tartışma olmadan, seviyesiz olmadan, engellere takılmadan vs." anlamı kazanır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Suhulet kelimesinin "barış içinde" anlamını taşıması için 'suhl' kökünden değil 'sulh' kökünden gelmesi gerekir. Kelime Arapça ve kök harfleri aynı olunca sanırım karıştırdınız. Düzelteyim dedim. 😊

      Sil
    2. Tatar Ramazan hoş geldiniz,
      Ben de yorumunuzu okuyunca suhl ve sulh kelimelerinin farklı olduğunu düşündüm nedense. TDK' na baktığımızda da kelimenin anlamı içinde barış yoktu, bu yüzden Sevgili Bir Edip' in yorumuna katılıyorum.
      Teşekkür ederim yorumunuzla katılımınıza.

      Sil
    3. kedi olalı bir fare tutayım derken bir çuval inciri b.k ettik herhalde. açıklamalarınız, yardımlarınız ve düzeltmeniz için çok teşekkür ederim. Özür dilerim. Bir dahaki sefere klavyeme dikkat ederim.

      Sil
    4. Tatar Ramazan,
      Estağfurullah, burada hepimiz yeni bir şeyler öğreniyoruz, bir nevi bilgilerimizi test ediyoruz, bu yüzden sıkıntı yok :)
      Bu arada blog adresinizi yazarsanız sizin bloğunuzu da tanıtım programına alabilirim.

      Sil
    5. ne yazık ki benim bir blog sayfam yoktur. alakanız ve nazik teklifiniz için teşekkür ederim. sağolun. ben öyle blog sayfası sahibi olacak kadar kültürlü, birikimli ve donanımlı biri değilim. benimkisi kara kucak güreştir, kaba bir adamım ben. blog sayfalarında öylesine dolaşırım ve bazen de kaş yapayım derken göz çıkartırım.

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H