9 Mayıs 2022 Pazartesi

BİR KELİME = KABIZ








Kabız : (Arapça, kabz) 
1. (isim) Dışkılama sıklığının azalması veya zor ve ağrılı dışkılama, peklik, kabızlık, ishal karşıtı.

"Kabızdan helak olma derecesine geldim." - Necip Fazıl Kısakürek

2. (isim) Azrail tarafından ruh teslim alınma, ölme.
3. (isim) Alma.
4. (isim) Kavrama, el ile tutma.


Birleşik fiil ve birleşik kelime kullanımları da mevcuttur:
Birleşik Fiil

Kabız olmak : Peklik olmak.


Birleşik Kelime

Kabzımal : (isim, ticaret, Arapça) Meyve ve sebze üreticileri ile satıcılar arasında aracılık eden kimse, sebze meyve toptancısı, komisyoncu.

Ahzükabz : (isim, Arapça) 1. (isim) Kendine mal etme.
2. (isim) Para tahsili yapmaya yetkili olma.







{ಠ,ಠ}
 |)_) 
-”-”-





not: kullanılan görsel Yandexten alıntıdır.






18 yorum:

  1. Kelime kesin herkesin malumu ama kabzımalı burda gördüğüme de sevindim. Kelimenin tınısını çok seviyorum ama kullanacak yerim yok. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Bazen bildiğimiz bir kelimenin aslında farklı anlamları da olduğunu görüyoruz bu yayınlarda :) Aslında munkabız'ı rahatlıkla kullanabilirsin cümle içinde, mesela verimsiz, döngü içinde giden işler ilişkiler için :))

      Sil
  2. kapsama sözcüğü de arapça kabz dan türemiş olmalı mesela aklıma geldi şimdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük Joe,
      Evet, büyük ihtimal öyle. Teşekkürler bu ayrıntıyı paylaştığın için.

      Sil
  3. 2,3 ve 4'üncü isim manalarını bilmiyordum:) Ama bunların yerine kullanmaya kalksam anlayan olmaz diye de tahmin ediyorum:) Mutlu haftalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Evet çok haklısınız, gelişigüzel kullandığımız kelimelerin başka anlamlarını da öğrenmiş oluyoruz biz böylece :))
      Güneşli bir hafta olsun.

      Sil
  4. Bugünkü kelime ve görsel güldürdü :) Diğer anlamlarını hiç bilmiyordum, şaşırdım gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure,
      Görsel bulmakta epey seçenek vardı ama ben direk bağırsakla işi halletmeyi tercih ettim :)))))
      Diğer anlamları ile oldukça zengin bir kelime imiş meğerse :))
      Sevgiler,

      Sil
  5. "Kabız" ın 1. anlamını biliyorum da diğer anlamları bilmiyordum hele ki Azrailli olanına pek bir şaşırdım.
    Kabzımal kelimesini severim nedense...
    Yine yeni şeyler öğrettin bize Momentoscum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düş Tasarımcısı,
      Ne kadar ilginç değil mi, yıllarca anlamını bildiğimiz kelimenin şimdi başka anlamları da olduğunu öğreniyoruz :))
      Teşekkür ederim canım, hep birlikte öğreniyoruz ne güzel :)

      Sil
  6. Sandığımdan daha zengin bir kelimeymiş Momentos. Emeğine sağlık :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıldız,
      Benim için de sürpriz oldu açıkçası :))
      Çok teşekkür ederim canım yorumuna :)

      Sil
  7. Bilinen ilk anlamı dışındakileri duymamıştım. Oysa Kısakürek gibi bende bu dertten helak olanlardanım yıllardır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Adadenizi,
      Çoğumuz duymamışız, yalnız değilsiniz :)
      Ama yıllardır muzdarip olmak çok fena. Bir önerim olacak size, en iyisi özel yazayım.

      Sil
  8. Ruhun teslim alınması anlamında kullanıldığını öğrendiğimde enteresan gelmişti bana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Evet değil mi? Biz sadece tek anlamına odaklanmıştık.

      Sil
  9. Ahahah bu kadar gündelik kullanımda yer eden bir kelimenin başka bir anlamı olduğunu dahi bilmemek :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evren, kelimelerin zenginliğine yetişmek mümkün değil :))))

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H