11 Ağustos 2019 Pazar

Baştanbaşa Balkanlar Gezisi 5

Videodaki şarkıda "Manastır doğum yerim, sende doğdum sensin benim cennetim" diyor. Şarkının sahibi, 1927 de Manastır' da (şehrin diğer adı Bittola) doğan ve 1954 de İzmir' e göç eden, 2009 da da  Karşıyaka' daki evinde ölen Hayri Demirovski. Burada marş gibi her yerde, herkesin söylediği bu şarkıyı, Elveda Rumeli dizisinden de hatırlayacaksınız.

Sabah kahvaltı sonrası Ohrid' den yola çıkarak Resne-Manastır-Kalkandelen ve Üsküp yolculuğumuza başladık. (280 km) İlk varış yeri Resne idi. Burda İttihat ve Terakki' nin en ünlü 3 simasından biri ve Türk Yunan savaşındaki faydaları nedeni ile ünlenen Resne' li Niyazi' nin Sarayını ziyaret ettik.

Rehberimizin anlattığına göre 1823 doğumlu, hayatını hürriyet ve ihtilal uğruna silah başında geçiren, bu uğra kellesini koyup dağa çıkan Niyazi bey iktidar için ilk kez geldiği İstanbul'da vapurdan iner inmez yankesici tarafından öldürülür. "Ne şehittir ne gazi, bok yoluna gitti Niyazi" lafının bu olay üzerine söylendiğini öğrendik.

Müze olarak kullanılan sarayda, o esnada Türk sanatçıların da aralarında olduğu bir grupla birlikte sergileri olduğunu öğrenince bir kaç kare çektim. Ardından Manastır' da oldukça duygulu anlar yaşadığımız Askeri İdadi binasına geldik. Atatürk' ün eşyaları ve fotoğraflarının olduğu müzeyi gezdik. Anı defterine duygularımızı yazdık.
Üsküp' e geldiğimizde Müze binasını, Rahibe Teresa' nın evini ve onun adına yaptırılan ve henüz bitmemiş parkı gördük. Yunanıitan ile aralarında tartışma yaratan İskender heykellerini, çeşmeleri, havuzları, köprü ve üstünde bir kaç metre arayla edebiyatçıların, ressamların heykellerini izledik.
Osmanlı eserlerinin, bedestenlerin ve eski çarşının olduğu kısım biraz bakımsız. Yerel halk, Arnavut belediye başkanının bu kadar çok heykel yaptırıp, kendi yaşadıkları bölgeye hizmet getirmemesini eleştiriyorlarmış. Haklı olabilirler, ancak bedeni olarak yapılacak işlerden bile imtina etmiş orda yaşayanlar, bunu doğru bulmadım. Gezdiğimiz bir medresenin bahçesi resmen çöplük içindeydi ve hemen yanında da cafe hizmeti veren yerler. Hizmet beklemek en doğal hakları ancak en azından kendi aralarında birlik olup temizliklerini sağlayabilirlerdi diye düşündük.

Çarşıda alışveriş ve atıştırma için dolaştık. Üsküp' ün meşhur böreklerinden tadabileceğimizi düşündük ama oraya varış saatimizde hiç börek kalmamıştı. İyi ki Manastır' da yemeyi akıl etmişiz diye düşündük. Aslında Üsküp' ü yarım güne sıkıştırmayı içime sindiremedim. Doya doya gezip görmek istediğim yerler vardı. Akşam otele gidip ertesi gün uçuş için hazırlanırken, görmediğim diğer yerler ve Kosova için planlarımı şimdiden yapmaya başlamıştım.

Sana elveda diyemem Rumeli!
Artık MERHABA 💓

Resne' li Niyazi Sarayı

Resne' li Niyazi avlanırken yaralı geyik bulup onu iyileştirip evcilleştirmiş.

Sarayın onarım görmeden önceki hali
Seramik sergisinden örnekler

Manastır saat kulesi

Saat Kulesi

"Manastırın ortasında, var bir çeşme.." diye bildiğimiz şarkıdaki ünlü çeşme

İshak Çelebi Camii

Manastır Çarşı

Manastır çarşısı
Mustafa Kemal Atatürk' ün ilk askeri eğitimini aldığı Manastır Askeri İdadisi

Öğrenciliği esnasında giydiği askeri kıyafetler

Ata' mıza olan duygularımızı dile getiren tur arkadaşlarımız
Manastır' dan Kalkandelen' e doğru giderken yol kenarlarında mezarlıklar gördük.

Savaştan arta kalan sadece mezar taşları maalesef.

Kalkandelen' de meşhur Alaca Camiyi ziyaret ettik.

1438 yılında Makedonya' da bulunan Osmanlı-Türk dini eserlerinden.

Bahçesindeki çeşmeden suyumuzu içtik.

Üsküp Müze binasındaki saat, 1963 teki deprem saatinde durmuş.

Mother Teresa Park

Üsküp çarşısı

KapanHanı (medrese)

Kapan Hanı

Bir turda onlarca kişiyi memnun etmenin ne kadar zor olduğunu, turizm işinde çalışmış olanlar bilir. Gerçi aşağı yukarı herkes tarafından tahmin edilebilir.
Herkesin mutlaka en az bir konuda şikayeti olur.
Tüm bu hafta boyunca bizlerin herşeyi ile yakından ilgilenen, dağarcığındaki bilgileri bize yorulmadan aktaran, her soruya -tekrar sorulsa da- sabırla cevap veren sevgili rehberimiz Ramo Bibiç' e burdan da teşekkür etmek istedim. Veda şarkısı onun için :)

bitti

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-

not: fotoğraflar ​M©MENT©S' a aittir.