8 Mayıs 2024 Çarşamba

BİR KELİME = SERGERDE






Sergerde : (Farsça) 1. (isim, eskimiş) Elebaşı.

      "Bir sergerde ortaya çıkarak devlete vergi ödemek istemeyenleri bir partide toplamıştır." - Aydın Boysan

2. (isim, eskimiş) Gönüllü askerlerin başı.


**************


Kelime Kökeni :

Farsça sargarde سرگرده  "başı dönmüş, şaşkın" sözcüğünden alıntıdır. Farsça sözcük Farsça sar سر  "baş" ve Farsça gaştan, gard- گشتن, گرد  "dönmek" sözcüklerinin bileşiğidir.






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: gif, uludagsozluk.com dan alıntıdır.




20 yorum:

  1. Bilmiyordum öğrendim, teşkkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Buraneros,
      Ben de bir kitapta okudum henüz :) :F

      Sil
  2. Bilmiyordum. Sayende öğrenmiş oldum sevgili Momentos. Çok teşekkürler. Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Yıldız,
      Ne güzel hep beraber öğreniyoruz. :) :F
      Benden de sevgiler,

      Sil
  3. Ser kelimesinin baş anlamına geldiğini duymuştum. Sergerde olunca da elebaşı oluyor demek ki:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düş Tasarımcısı,
      Kelimeleri birleştirince bu anlam ortaya çıkıyormuş :) :T

      Sil
  4. Bu güzel çarşamba piyanosuna tatlı bir bahar kalbi bırakıyorum. <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Mindmills,
      Çok iyi geldi doğrusu "bahar kalbi" :A
      Çok teşekkür ederim. :) :F <3

      Sil
  5. Sevgili Sezer gençler bu günlerde sınavlara hazırlanıyorlar. Lise Giriş Sınavı(LGS), Üniversite Giriş Sınavları .
    Yaptığın her işi ne güzel bir sorumlulukla sürdürüyorsun. Acaba Deyimlerle ilgili açıklamalar, düşündürücü deyimlerden örnekler verilebilir mi ?
    "İlk göz ağrısı " , "Beyni dumura uğramak "... vb. Ne iyi bir katkı olur, gençlerle birlikte biz de bilgilerimizi sınarız, öğreniriz.
    Uygun olursa tabii.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Makbule Hocam hoş geldiniz :)
      Deyimleri radyoda da yayına alıyorum ama elbette buraya eklerim. Bugünün yayının da "altı kaval üstü şeşhane (şişhane)" deyimi var.
      Güzel bir konuya değindiğiniz için teşekkür ederim :A
      Kalpten sevgiler, :F <3

      Sil
  6. Ser'in manasını biliyordum. Zira bir çok kelimenin başında kullanıyoruz. Serdengeçti şeklinde soyadlar bile var. Birçok isim de var. Serdar gibi. Ama sergerdeyi hiç duymamış gibiyim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili müfred,
      Evet çok haklısınız, "bir kelime" yayınlarında daha önce serencam kelimesini yayına almışım. Ser' in anlamını bilince işimiz biraz daha kolaylaşıyor. Ben de hiç duymamıştım, bir kitapta karşıma çıkınca kaçırmadım. :)

      Sil
  7. Merhabalar.
    Sergerde kelimesinin sadece "SER" kısmı (baş) anlamıyla tanıdık, "GERDE" kısmı ile ilgili hiçbir bilgim yoktu. Ser kısmına ilişkin örnek vermek gerekirse; "Sertabip, Sermürettip" gibi.

    Sergerde kelimesini hiç duymadım ve hatırlamıyorum. Ancak tabi sayenizde "elebaşı" anlamında kullanılan bu Farsça kelime hakkında bilgi sahibi olduk. Teşekkür ederim. Adolf Hitler de bu kelimeye güzel bir örnek olmuş, emeğinize ve gönlünüze sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey hoş geldiniz,
      Bilgi dağarcığına yerleşen kelimeler sayesinde bir kelimenin anlamına ulaşmak kolaylaşıyor, haklısınız.
      Fotoğrafı da fark edip yazmanıza sevindim :)
      Yorumunuz için teşekkür ederim.
      Saygılarımla,

      Sil
  8. Bilgi için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  9. Müzik çok hoştu sevgili Sezer Hanım. Gifteki Hitler'e değil de siyah beyaz oluşuna uyum sağlamış romantik müzik. :)
    Ser kelimesini bilirim. Sergerde ise ne duydum ne de okuduğum bir kelime. :)
    Kelime ve müzik için teşekkür ediyorum size. ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Hanım,
      Bu kelimeyi ben de yeni öğrendim, gif olarak da en uygun Hitler'i buldum. 😊 Yayını beğenmenize çok sevindim, çok teşekkür ederim. 🙏🌷🤩

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H