15 Ocak 2023 Pazar

PAZAR GÜNÜ MÜZİĞİ 🎵





Cesaria Evora (1941-2011) 

Bugünkü konuğumuz Atlas Okyanusunda, Kuzey Batı Afrika açıklarındaki bir adalar ülkesi olan Yeşil Burun Adaları’na bağlı São Vicente, Mindelo’da doğdu. 
Doğduğu yer Afrika’da sömürgeleri bulunan Portekiz’in yüzyıllarca üs olarak kullandığı bir yerdi. 
Cesaria Evora' nın parlak sesi hemen dikkat çekti, ancak bir genç kızken başladığı şarkıcılık yaşantısında umduklarını bulamadı. 
Barlarda şarkı söyleyerek annesine ve iki kızına baktı.

Onu dinlemek için Yeşil Burun Adaları'na gelen Fransız menajer Jose da Silva, birlikte çalışmayı önerdiğinde Evora 47 yaşındaydı. 
Evora "Hiç değilse Paris'i görürüm" diyerek öneriyi kabul etti. 
Kendi deyimiyle "aç insanlarla, dünyanın fakir halklarıyla dayanışma içinde olmak amacıyla" 
sahneye gösterişli ayakkabılar yerine çıplak ayakla çıkmayı tercih eden Cesaria Evora’nın ilk albümü 1988’de yayımlandı.  1991 ve 1992’de yeni albümleri çıktığında artık 50’li yaşlarda ve hayatında ilk kez ünlüydü. Şarkılarını Portekizce ile Afrika dillerinin bir karması olan Creole dilinde söylemesine rağmen, sesinin sıcaklığı ile dünyanın her köşesinde geniş bir hayran kitlesi buldu.

Sonraki yıllarda Dünya’yı dolaşıp aralarında Türkiye’nin de bulunduğu ülkelerde yüzlerce konser veren Evora, pek çok ödül aldı. 2003 yılında Güncel Dünya Müziği kategorisinde “Aşkın Sesi (Voz d'amor)” adlı albümüyle aldığı Grammy ödülü bunlardan biridir. Çıplak ayaklı diva olarak anılan sanatçıya, ülkesi tarafından Kültür Elçisi ünvanı verilmiştir.

Pazar günü için yumuşak ve kalbe iyi gelen ritimleriyle, seçtiğim şarkı ve şarkıcıyı dinlediğiniz için teşekkürler.

Keyifli pazarlar,






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: Yayın önerisi için La Paragas' a teşekkürlerimle.





14 yorum:

  1. Mutlu pazarlar Momentos!
    Şarkı her zaman ki çok güzel, hemen müzik listeme eklendi. Kendisi de çok iyi bir insanmış. Benim için kaliteli sanatçının en büyük özelliği hayatında yaptıklarından geçiyor.
    Ayrıca kadın olduğunu videoya bakıp tekrar yazınızı okuyana kadar fark etmemiştim. Erkek sanmıştım sesinden :D Aynı böyle Tracy Chapman'ın da kadın olduğunu öğrendiğimde çok şaşırmıştım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Kayıp Fısıltı,
      Beğenmene sevindim :) Evora'nın ses değeri 50 yaşında anlaşılmış. Yaşamın sancılı zamanlarını ve acılarını süzgeçten geçirmiş birinin, geç yakaladığı popülerliğe bakış açısı tüm yaşamını yansıtıyor.
      Bahsettiğin iki sanatçı için haklısın, ses yapıları farklı ikisinin de. :)
      Teşekkür ederim yorumuna. :F

      Sil
  2. Ahhh Sevgili Momentos, adını anmana ben ve bloğum sevindik elbette ama şu Pazar Günü Müziği başlığı ve yayınların o kadar güzel ve özel ki... Tıpkı eski zaman radyolarındaki gibi bir tat; hani televizyonlar henüz yokkenki yıllarda tıfıl çocuklar olarak sabırsızlıklarla beklediğimiz, sunucuları çok özel programlar vardı ya... tam da onun tadında işte. İyi ki varsın ve bu keyfi sürdürüyor ve yaşatıyorsun, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Buraneros, yorumunla yine bir fikir verdin bana :) belki de Blog dünyası yayını bittikten sonra pazar günleri radyoda da yayınlarım bu programı, telif olmayacak kadar kısa müzik geçişleriyle. Bir hayal ettim sen radyo programlarını hatırlatınca, ah TRT FM de beklediğimiz programlar vardı, elimizde kalem kağıt, verdiği isimleri yazmaya çalışırdık aceleyle.
      Çok teşekkür ederim, yazdıkların benim için o kadar kıymetli ki, daha değerli hissediyorum ve daha iyisi için çabam artıyor. :A :F :)

      Sil
    2. Aynı şeyi düşünmüşüz Sevgili Dostum:) Yorumun altına yazmıştım fikri, sonra deşifre olmasın diye düşünüp, mail atarım dedim ve sildim, sonra da iki filmli sinema falan derken eve anca döndüm ve yoruma cevabını okuyunca sadece güldüm, maile gerek kalmadı:))

      Sil
    3. Hissi Kablel Vuku oldu Sevgili Dost :)
      Bu arada iki filmli sinema mı dedin? :O vay vay, ne yazılar okuyacağız bakalım, bekleyip göreyim. :)

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Ada Deniz,
      Muhteşem güneşli bir güne uyandık ve sabahtan beri dışardaydım kahvaltı için. Ben de harika bir pazar diliyorum. :) :A :F

      Sil
  4. Sanatçının sesi ve şarkısı güzeldi. Yeşil Burun Adaları'nı sorsalar nerede diye söyleyemezdim. Okyanusun ortasındaki ada yaşamı da merak edilesi. Ülke ve şarkı pazar günüme farklılık kattı, paylaşım için çok teşekkürler :) İyi pazarlar diliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmgündemi,
      Al benden de o kadar, ben de bilmiyordum yerini :)
      Keyifli bir pazar olmuştur umarım, artık haftanın ilk gününe doğru yürüyor saatler. Yeni haftan güzel geçsin. Sevgiler benden <3 :F

      Sil
  5. Vakt-i zamanında İstanbul Festivalinde Cesaria Evora konserini dinleyen şanslı insanlardan olmuştum. :)
    "Sodade" en sevdiğim şarkılardandır, her zaman. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekmekçikız,
      Ah ne şanslısınız :A :F Çok keyiflidir sahnede izlemek eminim.
      O şarkıyı ben de severim. :)

      Sil
  6. Ne kadar geç keşfedilmiş yazık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın Deryacığım,
      Geç keşfine rağmen kısa zamanda nasıl da süratle tanınmakta bu çağın sistemleriyle, değil mi? :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H