2 Ocak 2023 Pazartesi

BİR KELİME = ENDAM







Endam : (isim, Farsça) Vücut, beden, boy bos.

"Yıldız' a sezdirmeden genç kızın endamına bakakaldı." - Aka Gündüz


Birleşik kelime olarak kullanımları aşağıdaki gibidir :


Endam aynası : İnsanı boyunca gösteren ayna.

"Yazık sana, bir endam aynan bile yok. Ne biçim artistsin sen?" - Tarık Buğra

Arzıendam : (isim, Farsça) "Boy göstermek, ortaya çıkmak, görünmek" anlamlarındaki arzıendam etmek, arzıendam eylemek birleşik fiillerinde geçen bir söz.





{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-






not: kullanılan gif, gifer.com' dan alıntıdır.






33 yorum:

  1. Güzel kelime, seneler önce Kiralık Aşk dizisinde karakterlerden birinin adıydı, Endam Teyze diyip duruyorlardı. Orda tekrar sevmiştim bu kelimeyi. :) Tabii bir de Endamın Yeter diye bir gerçek var Kıraç'ın sesinden. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Kelimeyi yayına hazırlarken, Kıraç' ın şarkısı geçti aklımdan benim de :) Çok hoş bir şarkı gerçekten. :T

      Sil
  2. Günümüzde bile çok kullanılıyor sanki....kulağa hoş gelen bir tınısı var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ada Deniz,
      Evet doğru, bu kelime oldukça güncel. Ben de severim :) :F

      Sil
  3. Merhabalar.
    Endam kelimesi, ses bilimi açısından anlamını hissettiriyor. Belki herkese göre değişkenlik arz edebilir ama, ben fonetik açısından bunu hissedebiliyorum. "Endaze" de ölçü demektir. Artık Endam ya da endaze hangisi hangisinden türetilmiş bir kelime onu bilmiyorum.

    Hala çok sık kullandığımız bu Farsça kelimeyi bizlerle paylaşarak hatırlattırdığınız için teşekkür eder, emeğinize sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey hoş geldiniz,
      Siz yazınca hemen etimolojisine baktım. Orta Farsça (Pehlevice veya Partça) aynı anlama gelen "handām" sözcüğünden evrilmiş olduğu yazıyordu.
      Endaze kelimesini de hatırlattığınız için çok teşekkür ederim.
      Saygılar,

      Sil
  4. Çok kullandığımız bir kelime, güzel bir kelime:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      Aynen, şarkılara bile konu olmuş :) :T :F

      Sil
  5. Boylu poslu insanlar için kullanılır. Benim için kullanılmayan bir kelime yani:)
    Sevgiler, mutlu yıllar Sezer Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Haksızlık etmeyiniz efendim :) beden diliniz, arzıendam ettiğiniz yerlerde ilgiyi hakkınca çekiyordur. :) :F
      Teşekkür ederim, harika bir yıl diliyorum ben de size. :A

      Sil
  6. Sevgili İlkay,
    Çok haklısın, yayın tamamen bir bütün halinde :)
    Gif, kelimeyi yansıtan bir kadın karakterle parladı adeta :) :F <3

    YanıtlaSil
  7. Raydo dinlememiştim ne zamandır, nasıl iyi geldi umutlu, nağmeli bir ses günüme. Endamı biliyorum da, aynasını ilk defa duydum sanki. 2023 yılında dilerim ki, herkesin endamını gördüğü aynalarda zerafetini de görebildiği bir yıl olsun. Şıklığı gitti bu ülkenin ve bence önemli ölçüde azaldı nezaket... Umarım çoğaldıkları günleri de görmek bu yıldan itibaren mümkün olur. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Evren,
      Gönülden katılıyorum yazdıklarına ve umutla göreceğimiz o günleri bekliyorum. :A
      Güzellikler, sevgiler benden de :) :F

      Sil
  8. Ben sizi diğer arkadaşlardan farklı olarak yayınlardan tanıyorum. Her yayınınızı da kaçırmadan dinliyorum büyük bir keyifle :) blog'dan biliyorum sizi elbette ama bir dönem buralarda yoktum, tüm yazıları vs silince de pek yazıları takip edemiyordum ama yayınlarınız gerçekten harika, ses tonunuz, anlatımınız... Dilerim daha güzel yayınlarda buluşuruz <3
    Sayfanızda biraz dolaştım, kelime olayı çok hoşuma gitti, bir kelime seçerek bundan bahsetmek... Bilmediğim ne çok kelime varmış geçmiş yazılarda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sahra esintisi,
      Hoş geldiniz, güzel sözleriniz için teşekkür ederim :)
      Yayınlara devam edin bence, biraz daha birikince bir sonraki hafta sizi radyoda blog tanıtım programına alayım. :A :F
      Kucak dolusu sevgiler,

      Sil
  9. Endamın Yeter şarkısı geldi hemen aklıma Kıraç’ın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Evet, güzel şarkıdır :) :T

      Sil
  10. Gifi sevdim. Tarık Buğra'nın sözünü de ilk defa duydum bir şiirden mi alıntı acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dear Monarosa,
      Sanıyorum T.Buğra'nın bu sözü bir romanından. :)
      Teşekkür ederim beğeni için.

      Sil
  11. Merhabalar.
    Endaze'nin bir ölçü birimi olduğundan bahsettim ancak, onun Osmanlı zamanında 65 cm. uzunluğundaki bir uzunluk birimi ölçüsü olduğundan bahsi atlamışım. Hani bir de türkünin içerisinde geçer "Fistan aldım endazesi on yediye" diye.
    Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey hoş geldiniz,
      Türküyü hatırlatmanızla aydınlandım birden. Çok teşekkürler bu güzel detayları aktardığınız için, elinize sağlık.
      Saygılar,

      Sil
  12. Arz-ı endam kullanışlı bir kelime.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaystros Tyrha,
      Haklısınız, benim kullandığım kelimelerden.

      Sil
  13. Endam kelimesi :) genelde yaşını almış teyzelerimizin kullandığı sözlerden olsa gerek:) z kuşağı ile birlikte belki unutulacak kelimelerden biri olabilir gelecek yıllarda:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. myvslr,
      Ahahahah çok yaşayın siz.. yaşını almış tüm teyze ve amcalar diyelim o zaman, daha hakkaniyetli bir tanım olur. :)

      Sil
  14. "Endam" kelimesinin iltifatvari, biraz flörtöz bir tınısı var benim zihnimde nedense :D "Endamı(n) yeter" kullanımından kaynaklı olabilir :) Velhasıl kelâm güzel kelime bu "endam" :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KuyruksuzKedim,
      Geniş bir perspektifle baktığın kelime, yazdıklarınla daha da anlamlandı :) Aynı fikirdeyim kelimenin güzelliği konusunda. :T :)

      Sil
  15. Endam güzel bir kelime bence, hem anlam hem de kelime olarak ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Derya,
      Aynı fikirdeyiz çoğunluk :) :F

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H