21 Şubat 2022 Pazartesi

BİR KELİME = TALİH











Talih : (isim, Arapça) Şans.

"Benim küskün talihimin bana verdiği ızdırap yeter." - Etem İzzet Benice


Birleşik kelime olarak kullanımları aşağıdaki gibidir:

Talih kuşu, talih oyunu, kara talih, kör talih.

Atasözü ve deyim olarak kullanımları da aşağıdaki gibidir:

Talihine küsmek, talihin kucağına atılmak, talihi yaver gitmek.


Kelime kökeni:

Arapça ṭlˁ kökünden gelen ṭāliˁ "yükselen yıldız, şans" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük, Arapça ṭalaˁa "yükseldi, belirdi, yıldız veya güneş doğdu" fiilinin failidir.




Bu kelime blogger dikkatsiz tarafından önerilmiştir. Kendisine 
katkısından dolayı teşekkür ederim.







{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: kullanılan görsel internetten alıntıdır.





23 yorum:

  1. :) Güzel bir kelime seçimi bence, biliyordum ama güne pozitif bir kelimeyle başlamışım gibi hissettim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Harika o zaman böyle hissettiysen.
      Teşekkürler,

      Sil
  2. Aman Allahım ne kadar talihliyim! Benim önerim!
    Teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  3. Anlamını bilsem de kökenini bilmiyordum. Kıraç' ın şarkısı vardı: Talihim yok bahtım kara. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      Bak ben de Kıraç' ın şarkısını bilmiyormuşum.
      Çok teşekkürler :)

      Sil
  4. İlkay,
    Çok teşekkür ederim yorumuna ve övgüne.
    Sağol.

    YanıtlaSil
  5. Bu güzel müziği dinlemek şu an bana çok iyi geldi. :)
    "Kara bahtım, kem talihim...
    Ağustosta suya girsem balta kesmez buz olur..."
    Kör talih bileşik kelimesi bana bu türküyü hatırlattı. Kem talih diye de bir şey var yani. :)
    Arapça kökenler çok ilginç geliyor bana. İki tane sessiz harf kelime öbeklerine analık ediyor...
    Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmgündemi,
      Ben de senin yazdığın türküyü youtubeda bulup açtım. :) Üstelik aşinamıymışım türküye, sağol Zülalcim.
      BU kök meselesi cidden enteresan, ayrıca o kökten nerelere gidiyor yol.
      Ben de teşekkür ederim canım yorumuna. :)

      Sil
  6. kör talih çoğu hayatın özeti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      Ama herkesin hayatında "ışıklı" bir an vardır mutlaka, onu görebilmek bütün mesele :))
      Teşekkürler,

      Sil
  7. Başına talih kuşu konanlara ne mutlu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Sağlığımız en büyük talih gibi geliyor bana şu aralar :))
      Teşekkürler,

      Sil
  8. Merhabalar.
    "Talihin elinde oyuncak oldum" Hüzzam şarkı; söz ve beste, Arif Sami Toker. Şarkılara ve daha kim bilir ne tür edebi eserlere konu olmuş ve yerini almış gerçekten çok talihli bir kelime. Kelimeyi öneren bile ne kadar talihli olduğunu dile getirmiş.
    Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Hoş geldiniz, anlamı itibariyla parıltılı bir kelime :)
      Yazdığınız şarkıyı da pek severim.
      Teşekkürler yorumunuzla katılımınıza.

      Sil
  9. Önceki kelimelerin birinde değinmiştim. Arapçada kelime kökleri genellikle üç harflidir. Bunları Türkçeye aktarırken birtakım sıkıntıların olduğunu da belirtmiştim. Talih kelimesi de kökü itibariyle bu kelimelerden biri. Yukarıdaki yorumların birinde iki harften bahsedilmiş. "Ayn" harfi sessiz harftir ama bizim alfabemizde göstermek biraz zordur. Yani talih kelimesinin kökü طَلَعَ "tı-lam-ayn" şeklindedir. Yazınızdaki kesme işaretleri ayn harfini gösterir ama konuya vakıf olmayınca iki harf gibi anlaşılması da doğal.

    Kelimenin sonundaki ayn sesini zaman içinde atıp yerine "h" sesini koymuşuz.

    Aynı kökten gelen TULUAT, “stand-up sahne gösterisi” anlamında yıllar boyu kullanılmıştır ve hâlâ kullanılmaktadır. MÜTALAA kelimesi de yaşayan kelimelerden biridir.

    Tali' kelimesine yeterince örnek vermişsiniz. Ben de katkı olması için Fuzuli'nin çok bilinen güzel bir beyitini ekleyeyim:

    Dost bi-vefâ, felek bi-rahm, devran bi-sükûn.
    Dert çok, hemdert yok, düşman kavi, tali' zebûn!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Edip,
      Bu sefer eksiklik olmasın diye olduğu gibi kopyaladım internetteki adresten yazıyı ama anlatım eksik kalmış :))

      Teşekkür ederim bu açıklamalar ve beyit için.

      Sil
  10. Beklediğimden, emin olduğumdan farklı blr şey mi çıkacak diye merakla geçtim açıklama kısmına :))) Neyse ki şaşırmadım 🙏😅 Müzik çok huzur verici..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SzgnBsl,
      Olduğu gibi görünen bir kelime :)) müziği beğenmenize çok sevindim. :)
      Teşekkürler,

      Sil
  11. Dilerim talihimiz hep yaver gitsin. Savaş çanlarının da çalmaya başladığı şu tuhaf dönemde ihtiyacımız olan şey.
    Teşekkürler sevgili Momentos.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Garip bir dönemde ve bir olayın başlayıp bitmesine zaman kalmadan bir çok başka şey yaşıyoruz. Gerçekten dünya çok talihsiz, zira başına gelebilecek en kötü olay insan denen canlı.
      Umarım her şey düzelir.
      Teşekkürler,

      Sil
  12. Bu yılherkesin talihi bol olsun 🙏💓

    YanıtlaSil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H