27 Eylül 2023 Çarşamba

BİR KELİME = REAYA






Reaya : (Arapça) 1. (isim) Bir hükümdarın yönetimi altındaki halk.

2. (isim) Osmanlı Devleti'nde Tanzimat'tan önce halkın vergi ve haraç veren, genellikle toprakla uğraşan gayrimüslim kısmı.

      "Buradaki Türkler de tek tük reayayı görmemezliğe gelebiliyorlardı." - Abdülhak Şinasi Hisar




Kelimenin Kökeni :

Arapça raˁayāˀ  "davar, sürü" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça rˁy kökünden gelen raˁiyat  "güdülen hayvan, koyun veya davar" sözcüğünün çoğuludur.






{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: fotoğraf onedio.com' dan alıntılanmıştır.





24 yorum:

  1. Ay valla bildiğim yerden geldi, sık kullanılmasa da denk gelmiştim bu kelimeye. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      Ooo süper, çok sevindim :) :Y

      Sil
  2. Merhabalar.
    Reaya, ilk defa duyduğum ve anlamını bilmediğim bir kelime. Örnek cümlenizi şöyle kendi kendime bir seslendirdim. Hem telaffuzu zor, hem de ses bilgisi taşıdığı anlamla ilgili bana bir şey çağrıştırmadı.
    Kelime dağarcığımda olmayan "reaya" kelime paylaşımınız için çok teşekkür ederim. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep bey hoş geldiniz,
      Açıkçası benim de pek aşina olmadığım bir kelimeydi. Kökenine bakınca da biraz şaşırdım. Hep birlikte öğrenmek çok keyifli.
      Yorumunuz için çok teşekkürler.
      Saygılar,

      Sil
  3. Kelimenin kökeni ilginçmiş...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlkay, evet ben de ilginç buldum.. sonra da toplumumuzu düşündüm...

      Sil
  4. Kelimenin köküne bakınca daha bir tanıdık geldi kelime sanki. Ne acı!

    YanıtlaSil
  5. İlk kez duyuyorum bu kelimeyi.

    YanıtlaSil
  6. Bildiğim bir kelime. Bunun tersi de beraya idi sanırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duygucuğum, hemen baktım TDK' na orda yoktu ama Osmanlıca sözlükte buldum, aynen dediğin gibi. :) Teşekkürler :T

      Sil
  7. Yine bilmediğim bir kelime, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Dostum,
      Öğrenciliğimizin sonu yok, hep beraber devam :)

      Sil
  8. Bildiğim bir kelime...Biliyorum bilmesine de, hiç kullanmadım. :)
    Bulmacalarda çok sık kullanılır. Reaya kelimesi, bulmacalarda birinci anlamı soruluyor fakat ikinci anlamı hiç karşıma çıkmadı. Sayenizde öğrenmiş oldum. Ve müzik...Öğle kahvesinin yanında çok iyi geldi. Teşekkür ediyorum Sezer Hanım. Mutlulukla kalın. ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Nazlı Hanım,
      Bulmacalar, kelime haznesini çoğaltmakta birebir gerçekten. Ne iyi yapıyorsunuz bulmaca çözmekle :)
      Beğenmenize ve yorumunuza çok teşekkür ederim.
      Sevgiler benden, :F <3

      Sil
  9. Tarih derslerinden hatırlıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      E tabii bilgiler taze daha sende :) :T

      Sil
  10. Toplumun kahir ekseriyeti kelimenin Arapça kökenine uygun davranıyor maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız Sevgili Kaystros :T maalesef...

      Sil
  11. Babaannem çok kullanırdı. 1911 doğumlu olduğu için Osmanlı dan kalma pek çok kelimeyi kullanıyordu ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya,
      Nurlarda uyusun :A
      Ne güzel vesile olmuş sana bu bilgilerde. :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H