23 Mayıs 2023 Salı

BİR KELİME = MENSUP





Mensup : (sıfat, Arapça) Bir yerle veya bir kimseyle bağlantısı olan, ilişkili, -den olan, -e bağlı (kimse).

"Bu cemiyetin mevcudiyeti ve faaliyeti ordu mensuplarının asabiyetini tahrik ediyordu." - ATATÜRK



Kelimenin birleşik fiil olarak kullanımı : 

Mensup olmak : Bir şey veya kimseyle bağlantısı olmak.

"Bizde devlet ve devlete mensup olanlar imtiyazlıdır." - Burhan Felek



Kelimenin etimolojisi :

Arapça nsb kökünden gelen mansūb, "ilişkili olan, ait olan" sözcüğünden alıntıdır.







{ಠ,ಠ}
 |)__) 
-”-”-





not: fotoğraf internetten alıntıdır.





11 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. DADA,
      Bu kelimeyi sevenler topluluğuna mensubuz :)

      Sil
  2. Sevgili Simyamist,
    Bazı kelimeler sık kullanıma yatkın, bu da onlardan biri. :)
    Ben de yorumun için teşekkür ederim. :F <3

    YanıtlaSil
  3. Kökü itibarıyla sevimli bir kelimedir. Nasip'ten gelir. Anlamında "ilişkili olma"nın yanında "uyma, uyumlu olma" da vardır. Aynı kökten dilimize girmiş ve varlığını sürdüren pek çok kelime var: Nispet, nisbî, nispeten, nispetlendirmek
    intisap, müntesip, mensup, münasebet, münasip, nesep, tenasüp, mütenasip, tensip.
    Bu kökten gelen nispet kelimesini "misilleme, öç" anlamıyla halk dilinde kullanıyoruz. "Bunu bana nispet olsun diye yapıyorsun sanırım." cümlesiyle örneklemiş olayım. Bu anlamı biz eklemişiz kelimeye.
    Son dönemde en çok kullanılan kelimelerden biri maalesef "intisap" oldu. İnsanları suçlamak için uyduruk gerekçelerle bir yerlere bağlı olduğunu söylemek ve bunun üzerine hukuk inşa etmek nasıl izah edilebilir bilmiyorum. (Sanırım) "Güldür Güldür Show"da 'nasip-kısmet' üzerine çok güzel bir bölüm vardı. İzlemeyenler için tavsiye ederim. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Bir Edip,
      Kelime kökleri gerçekten çok aydınlatıcı oluyor üretilmiş diğer kelimeleri görmek açısından. Bu konuda verdiğiniz ayrıntılara müteşekkirim. :A
      2021 de "İntisap" kelimesini çalışmışım blogda. O kadar haklısınız ki, insan insan olmaktan yılıyor. :(
      Biraz neşelenmek için hemen önerdiğiniz yayına bakacağım.
      Çok teşekkür ederim. :F

      Sil
  4. Merhabalar.
    Mensup, hala kullandığımız anlam açısından zengin ve yerini bulan bir kelimedir. Paylaştığınız için teşekkür ederiz. Bazı kelimelerin ses yapısı ve fonetiği adeta kendini ele verir. Bana göre, mensup kelimesi de bunlardan biridir.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Altun,
      Teşekkür ederim yorumunuzla verdiğiniz katkıya.
      Saygılar sunuyorum.

      Sil
  5. Selamlar :) Mensup kelimesini görünce aklıma direkt olarak üye olmak geldi. Benzer anlamlı ama tam karşılamadığını fark ettim. Bilgi için teşekkür ediyorum. :) Sayfana gelirken geçenlerde düştüğüm bir ikilem geldi aklıma sende var mı diye baktım. Nasip ve Kısmet kelimelerinin anlamlarını karıştırdığım için bakmıştım. Şimdi yorumlara bakarken sevgili Bir Edip nasipten bahsetmiş okuyunca gülümsedim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba fotohastasiempre :)
      Sanırım üyenin Arapçası aza. Doğru düşünmüşsün. :T
      Bir Edip detaylı açıklıyor sağolsun, sayesinde daha da bilgileniyoruz. :A

      Sil
  6. Benim çok kullandığım kelimelerden. Bazı eski kelimeler dilimize yapışmış vazgeçemiyoruz 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın Deryacığım,
      Bazı kelimelerin kullanımı kemikleşmiş oluyor. :)

      Sil

{ಠ,ಠ}
|)__)
-”-”-


Dikkat Spama düşen yorumlar denetimden geçerek yayınlanacaktır.

:)

;)

:D

:(

=(

:@

:X

:O

:P

:F

:Y

:A

<3


:T

:H